به هر چیزی که نگاه کنین، انسانی در برهه ای از تاریخ تلاش کرده اونو به یه اسلحه تبدیل کنه.
آدما در طول تاریخ به عنوان باهوش ترین حیوان روی زمین تلاش داشتن از هر وسیله ای به عنوان یه اسلحه واسه کشتن آدما یا گونه های جانوری دیگه استفاده کنه.
با این هدف ما همیشه راه هایی گاه بسیار هوشمندانه و گاه احمقانه و عجیب و غریب رو واسه رسیدن به این هدف در پیش گرفتیم. از خفاش گرفته تا دلفین و از رعد و برق گرفته تا لیزر، در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با یه سریای دیگه از عجیب و غریب ترین سلاحایی که آدم اونا رو مورد استفاده قرار داده آشنا کنیم.
قسمت اول این مطلب رو در لینک «۲۲ اسلحه عجیب و غریبی که آدما واسه میدون جنگ ساخته ان [قسمت اول]» بخونین.

۱۲- بابیلون بزرگ

بعضی وقتا، یه اسلحه بسیار عجیب و ناشناس نه به خاطر نوع خاص طراحی اش بلکه به خاطر اندازه ای که داره.
در دهه ۱۹۶۰، یه مخترع بریتانیایی یه ایده خوفناک پیشنهاد کرد؛ ساخت سلاحی بسیار بزرگ که روی زمین نصب می شد.
این اسلحه در واقع یه لوله ۱۵۶ متری بود که «بابیلون بزرگ» (Big Babylon) نام داشت و اونقدر بزرگ بود که از فضا هم دیده می شد.
هر چند ساخت این اسلحه بزرگ در بریتانیا هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفت اما در آخر یه مخترع کانادایی به نام جرالد بول تلاش داشت نمونه مشابهی رو واسه صدام حسین بسازه. اینجوری در سال ۱۹۸۸ نمونه های اولیه خیلی از این اسلحه ساخته شد.
هدف بول از ساخت این اسلحه؛ به کار گیری اون واسه پرتاب ماهواره بود و به کار گیری اون در جنگای معمولی امکانپذیر نبود چون بسیار حجیم بوده و نقل و انتقال اونا بدون هیچ سختی ای امکانپذیر نمی شد.

۱۳- تفنگ چراغ قوه ای

جاسوسان کره شمالی گویی در زمونه ای مثل عصر جیمز باند مونده ان. وقتی که تعدادی از اجیرشدگان این شکور تلاش کردن یه فعال سیاسی به نام پارک سانگ هاک رو به قتل برسانند، نیروهای امنیتی کره جنوبی سلاحیای عجیبی رو از اونا کشف کردن که از اون میان میشه به خودکارهایی سمی و یه چراغ قوه بسیار کوچیک با سه سوراخ اشاره کرد که از اونا گلوله پرتاب می شد.

۱۴- تفنگ حلقه گرداب

این مطلب را هم بخوانید :   هر آنچه که در مورد وصیت نامه «آنتونی بوردین» و وارث ثروت او باید بدانید

یکی از سلاحای غیرکشنده ای که هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفت تفنگ حلقه گرداب بود، تفنگی که حلقه های بسیار پرانرژی از هوا رو به سمت افراد شلیک کرده و می تونست اونا رو نقش بر زمین کرده یا حلقه هایی مثل دونات و آغشته به مواد شیمایی رو به سمت اونا اسپری کنه.
این پروژه از سال ۱۹۹۸ در ارتش آمریکا بررسی شد.
پروژه مشابهی با نام توپ گرداب هم به وسیله نازیا در طول جنگ جهانی دوم به کار گرفت شد تا با به کار گیری گلولهای بزرگ هوا که از زمین پرتاب می شدن، هواپیماهای متفقین رو ساقط کنن. این پروژه هیچ وقت وارد مرحله عملی نشد چون هدف قرار دادن هواپیماها بوسیله این اسلحه با اون سرعت سرسام آور در اینجور ارتفاعاتی غیرممکن بود.

۱۵- تفنگ جنسی

در سال ۲۰۰۵، پنتاگون معلوم کرد که رهبران نظامی این کشور دورزمانی میخواستن پروژه ساخت یه اسلحه شیمایی رو بررسی کنن که نیروهای دشمن رو از دید جنسی بسیار ضعیف کرده و میل جنسی اونا رو شدیدا افزایش می داد. آزمایشگاه رایت در سال ۱۰۰۴ بیشتر از ۷٫۵ میلیون دلار گرفت تا سلاحی بسازه که می تونست هورمونی که به طور طبیعی در مقدار کم در بدن هست رو به کنترل خود درآورد. وقتی که نیروهای دشمن این ماده شیمیایی رو استنشاق کرده و یا از راه پوست وارد بدن اونا می شد نمی تونستن میل جنسی خود رو کنترل کنن. اما این پروژه به دلیل این که بسیار غیراخلاقی و متنفر کننده بود کنار گذاشته شد.

۱۶- جنگجویان هیبریدی آدم- شامپانزه

بعضی از سلاحای عجیب و غریبی که در اسناد تاریخی به اونا اشاره می شه به درستیً باورکردنی نیستن. در دهه ۱۹۲۰، یه محقق روسی به نام ایلیا ایوانف میخواس نمونه هیبریدی از آدم و شامپانزه بسازه. در این پروژه، شامپانزه ماده به وسیله اسپرم آدم بارور می شد اما این پروژه موفقیت آمیز نبود. بعدا ایوانف به آفریقا سفر کرده و این آزمایش رو در جهت مخالف و بدون رضایت افراد انجام داد. بعدا گفته شد که این پروژه غیر اخلاقی و غیرانسانی، هدف جوزف استالین واسه ساخت ابرجنگجوهایی هیبریدی بوده.

۱۷- لباسای نامرئی

در سال ۲۰۱۶، آمریکا واسه ساخت یونیفورمای نامرئی مناقصه برگزار کرد.
هنوز مشخص نیس که چه پیشرفتایی در این پروژه انجام شده اما ایده به کار گیری یه لباس واسه نامرئی کردن وسایل یا آدما در طول موجای خاص کار غیرممکنی نیس.
در سال ۲۰۰۶، محققان به این نتیجه رسیدن که به کار گیری نور واسه نامرئی کردن بعضی وسایل که از مواد خاصی ساخته شدن غیرممکن نیس.
در سال ۲۰۱۵ هم محققی ادعا کرد سرامیکی ساخته که بسیار نازک بوده و در طول موجای جور واجور نامرئیه. بمب افکنای پنهانکار هم از سیستمای عایق خاص استفاده می کنن که اونا رو در برابر رادارها و نور مادون قرمز تقریباً به طور کامل نامرئی می سازه و دیدن اونا در طیفای رنگی قابل دیدن بسیار سخته.

این مطلب را هم بخوانید :   با موزه میراث روستایی گیلان آشنا شوید

۱۸- اشعه های دردناک

وقتی که پای اسلحه به میان میاد، شاید یه اسلحه نتونه و نخواد شما رو بکشه اما مطمئنا درد زیادی به شما وارد می کنه.
ارتش آمریکا، روی ساخت یه اسلحه غیرکشنده به نام «سیستم رد فعال» کار می کنه که از خود اشعه های دردناکی تولید می کنه.
این اشعه با امواج رادیویی بدن افراد رو از راه دور مورد هدف قرار میده بدون این که احتیاجی به کشتن اونا باشه. هدف از ساخت این اسلحه دور نگه داشتن ادما از پایگاه های نظامیه بدون این که کسی کشته شه.
حالا این اسلحه روی خودرو نصب شده اما هدف اصلی اینه که نمونه های کوچیکتری از اون تولید شه.
بعدا در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که نمونه های کوچیکتری با موفقیت تو یه مرکز تحقیقات نظامی در لس آنجلس آزمایش شده که واسه مقابله با شورش زندانیان موثر واقع می شه.

۱۹- نارنجک چسبنده

نارنجک چسبنده یکی دیگه از سلاحای عجیب و غریبی بود که به وسیله بریتانیاییای در طول جنگ دوم جهانی استفاده شد.
واسه به کار گیری این اسلحه، سربازان باید یه گیره رو بیرون می کشیدن تا نارنجک آماده انفجار شه و در ادامه با به کار گیری روکش چسبنده اش اونو به تانکای دشمن می چسبوندن. هر چند کمیته سلاحای انفجاری با این ایده مخالفت کرد اما وینستون چرچیل از طرفداران اون بود و در طول جنگ جهانی دوم بیشتر از ۲٫۵ میلیون بمب چسبنده تولید شده و در شمال آفریقا، یونان و دیگه مناطق استفاده شد.
این بمبا دارای نواقصی هم بودن؛ مثلا اگه نارنجک کثیف بود به بدنه تانک نمی چسبید و در مقابل بدون هیچ سختی ای به یونیفورم سربازان خودی می چسبید. اینجوری در اینجور شرایطی سربازان تنها ۵ ثانیه واسه جدا کردن نارنجک از لباس خود وقت داشتن.

۲۰- تفنگ پاکل

این مطلب را هم بخوانید :   «تایید طلبی» بزرگ ترین مانع برای رسیدن به موفقیت است

تفنگ پاکل به وسیله یه وکیل به نام جیمز پاکل در سال ۱۷۱۸ در انگلستان به ثبت رسید. این تفنگ به جای به کار گیری گلولهای گرد از گلولهای مربعی استفاده می کرد که واسه وارد کردن بیشترین درد و جراحت به هدف طراحی شده بودن. براساس گواهی ثبت اختراع این تفنگ،هدف از ساخت اون تشویق کردن ترکا به گرویدن به مسیحیت بوده چون این کار از نظر سازنده فواید فرهنگی و تمدنی بسیاری داشت. این تفنگ می تونست ۹ گلوله در دقیقه شلیک کنه و اولین مسلسل جهان بود. با این وجود تفنگ پاکل هیچ وقت مورد استفاده ارتش بریتانیا قرار نگرفت چون ساختار پرتاب اون کارآیی زیادی نداشت.

۲۱- استتار کوانتومی

اگه فکر می کنین پیدا کردن کسی که استتار کرده کار سختیه، بهتره تکنولوژی رو تصور کنین که باعث شکست امواج نور در دور و بر یونیفورم سربازان شده و اونا رو نامرئی می سازه. این همون ایده ایه که در مورد استتار یا پنهانکاری کوانتومی استفاده میشن. هنوز این تکنولوژی در مرحله آزمایش بوده و یافته های عملی اون مشخص نشده.

۲۲- تفنگ ژیروجت

وقتی که می تونین با یه اسلحه که از سوخت راکتی استفاده می کنه افراد دشمن رو مورد هدف بذارین به چه دلیل باید به گلولهای عادی اکتفا کنین؟ این همون ایده ایه که منتهی به ساخت تفنگ کوتاه ژیروجت در دهه ۱۹۶۰ شد.
این تفنگ به جای به کار گیری گاز فشرده شده که در سلاحای عادی واسه پرتاب گلوله استفاده میشن، احتیاجی به خشابای فشرده شده یا فشرده سازی گاز نداشت به خاطر همین بسیار سبک بود. در واقع گلولهای این اسلحه واسه پیش رفتن در لوله از سوخت راکتی استفاده می کردن. اینجوری اونا وقتی که از نوک گلوله خارج می شدن در بیشترین سرعت خود قرار داشتن. اما این اسلحه در هدف گیری خیلی کم دقت بود و تنها چند نمونه اولیه از اون ساخته شد.

با ۱۰ مورد از باحال ترین و مخوف ترین سلاحای خاص جاسوسان آشنا شید

با تعدادی از پیشرفته ترین و داغون کننده ترین سلاحای آلمانیا در دوران جنگ جهانی دوم آشنا شید

۷ اسلحه جدیدی که آمریکا در صورت تسلیم نشدن ژاپن در جنگ جهانی دوم به کار می گرفت

با ۱۰ مورد از قوی ترین و مرگبارترین سلاحای تکی سال ۲۰۱۸ آشنا شید