اینکه رئیس تون خوب از توانمندیاتون آگاهه یا خیر از جمله مهم ترین سئوالاتیه که ممکنه واسه هر فردی پیش بیاد. در واقع باید این رو قبول کرد که تنها رئیس تونه که می تونه به شما ترفیع دهد، پست پایین تری رو به شما واگذار کنه و یا حتی اخراج تون کنه.

بعضی از مدیران، به روشنی نشون میدن که به کدوم یکی از کارمندان شون علاقه بیشتری دارن و البته همونجوریکه خوب میدونید، منظور از این علاقمندی از نوع عاشقونه اون نیس.
بعضی از روسا به راه های جور واجور از کارمندان مورد علاقه شون تقدیر به عمل میارن، بازخوردهایی از فعالیتاشون ارائه میده و اون کارمندان رو عضو موثری در کل مجموعه خود حساب می کنن.

البته تموم مدیران این جور رو عمل نمی کنن.

چیزی که در ادامه می خونید ۱۳ نشونه هستن که در صورت علاقمندی مدیران به کارمندان خود در برخوردها و رفتارای اونا دیده می شه.

این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

به روش خودشون به شما علاقه دارن

«سوزان بیتس» مدیر اجرایی Bates Communications و نویسنده کتاب «هر چیزی که یه رهبر می تونه باشه»، میگه: “سخته که فهمیدین رئیس تون از شما خوشش میاد یا خیر. اگه کارمند مورد علاقه رئیس تون باشین، شاید بازخوردهایی رو از اون به این نتیجه رسید می کنین که گاه می تونه به روش مخصوص اون مدیر ارائه شده باشه. مثلا مسئولیتای بیشتری رو به شما واگذار می کنه.

شما رو به رقابت میکشن

اگه در زمانایی بیشتر از اندازه به شما مسئولیت داده می شه، خیلی هم احساس بدی نداشته باشین.

«بیتس» که تجربه ۱۷ سال مدیریت اجرایی رو داره در این باره میگه: “در واقع رئیس تون تصوری بالاتر از توانمندیاتون داره و قصد اونو هم داره که شما رو با محول کردن مسئولیتای سخت مورد امتحان بذاره و نمیشه اینجور روندی رو یه جور تنبیه به حساب آورد.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای انتخاب رشته زبان های خارجی در کنکور ۹۷

اولویتاتون رو به اشتراک می ذارن

«بیتس» میگه: “از رئیس تون در مورد اولویتش سئوال کنین و واسه انجام بعضی از مسئولیتای رقابت برانگیز داوطلب شید. به رئیس تون این فرصت رو بدین تا وضعیت شما رو در عمل و خصوصا در پروژه های مهم تر مورد بررسی بذاره. اون وقت ایشون خوب درخواهید یافت که شما واسه انجام چه کارایی گزینه مناسب تری هستین.”

به شما احترام می ذارن

اونقدر مهم نیس که حتما کارمند مورد علاقه رئیس تون باشین اما اگه اون به شما احترام میذاره و در بعضی از مکالمات مهم مربوط به کار شما رو هم شرکت میده و شما رو به عنوان یکی از اعضای موثر گروه می دونه، نشونه های خوبی هستن.

با شما مشورت می کنن

«بروس تولگان»، موسس RainmakerThinking و نویسنده کتاب «می تونین بر رئیس تون مدیریت کنین» میگه: “روسایی که به کارمندان خود اعتماد و علاقه دارن، بیشتر با اونا مشورت می کنن. اگه رئیس تون زمان تقریبا زیادی رو واسه صحبت کردن با شما اختصاص میده، اونو نشونه خوبی تلقی کنین.”

همیشه شما رو مورد تعریف و تعریف قرار نمی دن

شاید شنیده باشین که روسا از کارمندان خوب خود تشکر می کنن اما همیشه این جریان صادق نیس.

«بیتس» میگه: “مدیران بعضی وقتا خیلی راحت کارای برجسته کارمندان خود رو فراموش میکنن. بعضی وقتا هم انجام بعضی از این کارا هنوز واسه اونا اونقدر پراهمیت نیستن که فردی رو واسه انجام اون مورد تعریف و تعریف بذارن.” ایشون پیشنهاد می کنه، بازخورد فعالیتای خود رو از رئیس تون جویا شید.

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۴ ترفند آشپزی که زندگی را آسان‌تر می‌کنند

«تولگان» هم بر این موضوع صحه گذاشته و میگه، کارمندان همیشه نباید منتظر بازخوردها فعالیتای خود باشن.

ایشون اضافه می کنه: “همیشه باید از هر مرحله از کاری که انجام می دید، به خود نمره بدین. با این کار انتظارات منطقی دارین و از توقعاتی که براساس حدس و فکر هستن، دوری می کنین.”

اولین نفر به سراغ شما میان

«تولگان» میگه: “با اینکه ممکنه رئیس تون به شما مسئولیتای مضاعفی بده یا اینکه همون مسئولیتای دائمی خود رو انجام بدین اما اگه اولین کسی هستین که رئیس تون به سراغ شما میاد، اونو نشونه خوبی بدونین.”

به شما مسئولیت بیشتری میدن

مدیران بیشتر کارمندان بااستعداد خود رو خوب نمایندگی می کنن و شاید هم این کارمندان واسه کارایی که انجام میدن، مدالای افتخار دریافت نمی کنن اما چیزی که مسلمه اگه کارمند مورد علاقه رئیس تون باشین، مسئولیتای مهمتری به شما واگذار می شه و گاه هم باید بقیه افراد گروه رو هم هدایت کنین.

بعضی از مسئولیتای خود رو به شما می سپارند

وقتی که بقیه کارمندان با چالشایی همراه هستن شاید رئیس اونا رو به شما برگشت میده. «تولگان» در این باره میگه: “اگه رئیس تون بقیه همکارن رو واسه گرفتن بعضی از راهنماییا به سراغ شما می فرستد، نشونه خوبیه.”

مسئولیتای کلیدی رو به شما محول می کنن

«تولگان» یکی از نشونه های اعتماد هر رئیسی به کارمندش رو واگذار کردن کارا و پروژه های مهم بهش می دونه.

از وضعیت تون با پرسیدن سئوالایی جویا می شن

اگه کارمند مورد علاقه رئیس تون باشین، اون در مورد رضایمتندی شما از کاری که انجام می دید جویا می شه.
در مورد موندن در محل کار هم از شما سئوال می کنه و از وضعیت تون در جایگاهی که قرار دارین خبردار میشه. در واقع اون شما رو بازخواست نمی کنه بلکه واسه حفظ شما در مجموعه خودش تلاش می کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   با موزه میراث روستایی گیلان آشنا شوید

از شما میخوان به بقیه آموزشایی بدین

اگه در زمان ورود افراد تازه وارد، رئیس تون از شما می خواد که به اون افراد آموزشایی بدین علاوه بر افزایش مسئولیت تون می تونه نشونه خوبی باشه. در واقع ایشون تحت تاثیر توامندیاتون قرار داره و بر اون هستش که این مهارت ها رو به بقیه هم منتقل کنه.
می تونین از اینجور فرصتایی واسه آزمایش زدن توانمندیای مدیریتی خود بهره بگیرین.

از شما در مورد اهداف شغلی تون می پرسن

یکی از سئوالاتی که در مصاحبه های کاری از شما پرسیده می شه، چشم انداز ۵ سال آینده تونه اما اگه رئیس تون در طول کار کردن در دفتر یا شرکت اش اینجور سئوالی رو از شما سوال کنه، کمی فرق داره.

پرسیدن اینجور سئوالاتی می تونه قصد ایشون واسه هدایت و کمک کردن به شمام جهت با رسیدن به اهداف کاری تون رو نشون بده. هم اینکه اون به این فکر می کنه که شما رو به مدت طولانی تری در اون مجموعه نگه داره.