انتخاب رشته گروه زبانای خارجی در کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال ۹۷،  یکی از راحت ترین کارا بوده چون که تنوع رشته ها در گروه زبانای خارجی به نسبت علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی و علوم تجربی بسیار کمه.  کمتر از ۱ درصد کل داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۷، داوطلب گروه آزمایشی زبانای خارجی بودن. در گروه زبانای خارجی، زبون انگلیسی و زبون فرانسه و زبون آلمانی و البته ادبیات و مترجمی اونا مخصوصا در دانشگاه های تاپ تهران مثلا علامه و دانشگاه تهران، مخاطبان زیادی داره و بخشی از رقابت سخت، در این بخش هستش.

آدمایی که درخواست کننده شرکت در گروه زبانای خارجی  و هم اینکه انتخاب رشته در میان رشته های ارائه شده هستن، باید به این موضوع توجه کنن که به جز زبون انگلیسی و عربی که کلیه دانش آموزان ایران تا حدودی به اون آشنا هستن، دیگه زبانا مثل ژاپنی، روسی، ایتالیایی، اسپانیولی و چیزای دیگه ای به جز اینا، هر چند مشتری زیادی نداره، اما معمولا واسه ورود به کد رشته محلای تاپ، باید در کورس رقابت با بقیه داوطلبان که رتبه و تراز خوبی آورده ان، بر بخورن.

نکته مهمی که در انتخاب رشته در گروه زبانای خارجی باید مورد توجه قرار بگیریم اون هستش که نتیجه ۴ سال تحصیل در رشته کارشناسی یکی از زبانای خارجی، اخذ مدرک لیسانس رشته مورد نظر بوده که شاید یک تا دو سال تحصیل در آزموشگاهای تخصصی زبون کشور یا دوره تکمیلی شش ماهه بیرون مرز کشور بتونه تسلط شما رو به زبون مورد نظر از کسی که در این رشته مدرک کارشناسی داره، بیشتر کنه.
پس شرط یادگیری کامل یه زبون خارجی غیر انگلیسی و عربی در ایران، داشتن مدرک کارشناسی اون رشته از دانشگاه ها نیس.

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۱ باور نادرست در مورد شکلات که عموم به آنها اعتقاد دارند

یعنی شما می تونین رشته مدیریت صنعتی رو در گروه علوم انسانی انتخاب کنین و در کنارش، به مدت ۲ سال، زبون چینی یا اسپانیولیی رو که از زبانای مطرح جهان هستش، بیاموزید. حالا پس از ۴ سال، مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی رو در اختیار دارین و مسلط به زبون چینی/اسپانیولی هستین. حالا می تونین در یکی از دانشگاه های چین یا اسپانیا یا برزیل مشغول به تحصیل شده و از فرصتای بورسیه واسه ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی استفاده کنین. حال این رو مقایسه کنین با کسی که فقط زبون آلمانی یا فرانسه خونده و مدرک کارشناسی این رشته رو داره.

شما که در گرایشای مدیریت و مالی و اقتصاد در علوم انسانی یا مهندسی در گروه فنی مشغول به تحصیل شدید، هم  بازار کار بهتری دارین هم  تجربه بهتر بدست آوردید و هم زبون خارجی رو با کمترین حاشیه و به صورت کاربردی و کم هزینه  فرا گرفتین و ۴ سال پشت میزهای دانشگاه نبودین! توجه به این نکته ظریف اهمیت زیادی داره.
پس اگه مجاز به انتخاب رشته در گروه زبانای خارجی شدید، به این موضوع فکر کنین که هدف شما از تحصیل در رشته کارشناسی زبون ژاپنی یا اسپانیولی یا فرانسوی چیه؟ فقط اخذ مدرک کارشناسی فلان زبون خارجی یا ادامه تحصیل در بخش  applied linguistic (زبون شناسی کاربردی) یا مترجمی یا ادبیات تطبیقی و امثالهم؟

به نظر می رسه واسه انتخاب رشته خوب در گروه زبانای خارجی:

  • بهتره با دانشجویان رشته زبون در گرایشای جور واجور مشورت کرد.
  • با مترجمان رسمی درباره وضعیت بازار کار هر زبون مشورت کرد.
  • با استادان گروه زبانای خارجی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه ها صحبت کرد.
  • چیزای مورد علاقه خود رو نسبت به زبون خاص بررسی کرد.
  • اول کد رشته محلا رو یادداشت کنین بعد در فرم اینترنتی وارد کنین.
  • از  تجارب بهترین رتبه های زبانای خارجی سالای قبل استفاده کنین.
  • شرایط بازار کار زبون خارجی انتخابی خود رو از جهات جور واجور بررسی کرد.
  • اگه علاقمند به تدریس هستین تا ترجمه، رشته های در رابطه در اولویت باشه.
  • فرصتای ادامه تحصیل مقطع ارشد و دکترا از همین الان بررسی شه.
  • تا امکان داره تلاش کنین زبانی رو انتخاب کنین که پیش زمینه کافی درباره اون داشته باشین.
  • مسلمه که بازار کار و فرصتای کار و کاسبی زبون روسی از زبون چینی و فرانسوی کمتره.
  • هیچ تضمینی به دریافت بورس تحصیلی و فرصت اعزام دانشجو واسه دانشجو رشته های ژاپنی و ایتالیایی نیس.
  • در گروه آزمایشی زبانای خارجی بیشتر از ۸۵ درصد رشته محلا ، انتخاب کشوری دارن بدین معنا که در این رشته محلا بومی گزینی صورت نمی گیره
این مطلب را هم بخوانید :   روند تغییر در طراحی خودروها چگونه آغاز شد

زمان انتخاب رشته کنکور منحصرا زبون ۹۷

یافته های اولیه کنکور سراسری هر ساله نیمه دوم مرداد ماه اعلام می شه.
داوطلبان پس از اطلاع از رتبه خود در منطقه و رتبه کشوری وارد مرحله حساس انتخاب رشته می شن و تو یه بازه وقتی مشخص که از راه سازمان امتحان اعلام می شه فرصت دارن تا انتخاب رشته خود رو بکنن. واسه این کار باید اول دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری منحصرا زبون رو جفت و جور و پس از مطالعه اون با آگاهی کامل از کد رشته محلا مبادرت به انتخاب رشته کنن.

در رشته زبانای خارجی، در دوره  های روزانه حدود ۳ هزار نفر در گروه زبون پذیرفته می شن که واسه رشته های بدون آزمون حدود ۸۰۰ صندلی در دسترسه. واسه دوره های شبونه حدود ۹۰۰ ظرفیت و دانشگاه پیام نور هم نزدیک به ۱۳ هزار نفر ظرفیت داره.

اندازه تاثیر سهمیه در کنکور منحصرا زبون ۹۷

حتما در مورد تاثیر سهمیه مناطق و دسته بندی مناطق در کنکور سراسری شنیدین. در این بخش می خوایم توضیح مختصری در این رابطه ارائه بدیم تا به طور کامل با موضوع سهمیه بندی و تاثیر سهمیه در کنکور زبون آشنا شید. سهمیه مناطق، سهمیه ایه که در رتبه تموم داوطلبان کنکور اعمال می شه. اندازه این سهمیه براساس منطقه محل سکونت داوطلبان متغیره و به ۳ دسته تقسیم می شه.

داوطلبانی که ۳ سال آخر تحصیل خود رو در شهرستانای کم بهره مند ( از نظر دسترسی به امکانات آموزشی ) گذرونده ان جزو داوطلبان منطقه ۳ قرار می گیرن، این داوطلبان بیشتر از داوطلبان مناطق ۱ و ۲ از تاثیر سهمیه مناطق بهره مند می شن. سهمیه منطقه ۱ به داوطلبانی تعلق میگیره که ۳ سال پایان تحصیل خود رو در کلان شهرا گذرونده ان و به امکانات آموزشی بهتری نسبت به بقیه مناطق دسترسی داشتن.

این مطلب را هم بخوانید :   نشانه هایی که به شما هشدار می دهند بیش از نیاز بدن تان مواد قندی مصرف می کنید

سهمیه منطقه ۲ هم به داوطلبانی تعلق میگیره که به امکانات آموزشی تقریبا بهتری نسبت به دانش آموزان منطقه ۳ دسترسی داشتن. یکی دیگه از سهمیهای موثر در رتبه کنکور سراسری داوطلبان، سهمیه ایثارگرانه که به فرزندان شهدا، آزاده و جانباز تعلق میگیره که تاثیر این سهمیه هم به اندازه جانبازی و سنوات اسارت بستگی داره.