واسه خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور، در اختیار داشتن یه رزومه تحصیلی خوب که بیان کننده قابلیتا و ظرفیتای علمی و شغلی اونا باشه، اهمیت زیادی در روند پذیرش داره.
گزارش امروز سرویس دانشگاه ما رو به روش نوشن یه روزمه تحصیلی خوب اختصاص دادیم. با ما همراه باشین.

در گفتار امروز به این موضوع می پردازیم که چه گونه واسه افزایش شانس پذیرش خود از دانشگاه های مورد نظر، یه رزومه خوب و به درد بخور داشته باشیم. رزومه ای که بتونه درک خوبی از ظرفیتا و قابلیتامون به دانشگاه هدف داده و زمینه رو واسه یه پذیرش آسون جفت و جور کنه.
به هر حال، ضمیمه کردن رزومه تحصیلی به مدارک پذیرش (admissions requirement) یکی از مهم ترین مدارکی هست که دانشگاه ها از دانشجویان درخواست کننده تحصیل در رشته های جور واجور در خواست می کنن و هم چون بیانیه هدف و پیشنهاد نامه و مدارکی که تا کنون نام بردیم، رزومه تحصیلی هم از اهمیت زیادی در روند پذیرش و دادن بورس برخورداره.

رزومه تحصیلی با رزومه شغلی فرق داره.

در رزمه تحصیلی شما باید قابلیتای تحصیلی و تحقیقاتی خود رو خوب معرفی کنین و در معرفی کردن این توان مندیا، شفاف و روشن و مستند صحبت کنین. در رزومه ای که واسه پیدا کردن شغل آماده می کنیم، شاخص کردن فعالیتای پژوهشی و تحقیقاتی در سطوح جور واجور، خیلی کمکی به افزایش شانس ما واسه APPLY کردن جهت JOB OFFER مورد نظر نمی کنه.
چون که در روزمهای شغلی، اون چه بیشتر مهمه، تجربه عملی شما و سابقه کاری در موضوعی هست که می خواین در اون شغل استفاده کرده شید و این که شما چقدر مقالات و کنفرانس و فعالیتای تحقیقاتی کردین، خیلی مورد توجه مدیران منابع انسانی کارفرمایان قرار نمی گیره.

پس موضوع اولی که در رزومه تحصیلی باید به اون توجه کنیم انه که هم ادبیات نوشتاری و هم نوع برخورد با رزومه ای که آماده میکنیم، باید به طور کامل متفاوت با روشی باشه که در روزمه شغلی دربارش صحبت می کنیم.
مقالات و حتی کتابا و ویدئوهای زیادی در اینترنت درباره تفاوتای رزومه شغلی و رزومه تحصیلی ارائه شده.
ویدیو زیر شما رو با روش آماده کردن روزمه تحصیلی آماده می کنه .

https://www.youtube.com/watch?v=zub2NsJyxDE

دانشگاه آشفورد هم واسه نوشتن یه رزومه موثر نکات خوبی رو معرفی کرده که این ویدیو رو هم بد نیس ببینین.

https://www.youtube.com/watch?v=b4WuKbpRoPU

روزمه خوب واسه دانشجویان خوب!

نگفته پیداست که خواهندگان تحصیلی در بیرون مرز کشور، باید طی نامه ای، علاوه بر اپلیکیشن اصلی، به معرفی خود به صورت سریع، درست و موثر بپردازند تا مسئولان پذیرش دانشکده یا دانشگاهی که قصد اپلای دارن، در چند دقیقه بتونن درک کلی از ظرفیتای و قابلیتای علمی و اجرایی APPLICANT پیدا کنن. هدف اصلی این هست که این دانشجو براساس این نامه که رزومه اسمشه، چقدر واسه رشته و مقطعی که اپلای کرده، شایسته س. این لیاقت رو از راه رزومه نمیشه فهمید،‌اما کلیاتی رو در اختیار بررسی کننده که معمولا ADMISSION FOFFICER یا Graduate Department هست قرار میده.

مثلا وقتی دانشجویی واسه تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه اپلای می کنه، از راه رزومه ایشون خیلی سریع میشه فهمید که این درخواست کننده، دست کم شرایط لازم رو واسه پذیرش تحصیلی و بعد اون، بررسی دیگه مدارک تحصیلی  اش داره یا خیر. وقتی یه درخواست کننده با لیسانس فیزیک و فوق لیسانس MBA درخواست تحصیل در مقطع دکترای مهندسی مکانیک رو داره، از راه رزومه ای که ارائه کرده میشه فهمید که این درخواست کننده، شرایط علمی لازم رو نداره چون که هر دو مقطع تحصیلی ایشون، ارتباطی با مهندسی مکانیک نداره و دست کم شرایط علمی لازم رو واسه پذیرش و تحصیل در این داشته در اختیار نداره.

مسئولان پذیرش دانشگاه ها معمولا با بررسی رزومها، تعدادی از درخواستای بین المللی خواهندگان تحصیل رو در مرحله آزمایش مقدماتی، رد یا قبول می کنن. این پذیرش یا رد درخواست درخواست کننده، از راه بررسی رزومه ایشون اتفاق میفته و دیگه احتیاجی به بررسی بیانیه هدف و پیشنهاد نامها و دیگه مدارک لازم واسه پذیرش نیس.

پس توجه کنین که بر خلاف باور عمومی، رزومه خوب،‌ به عنوان اولین مدرکی که معمولا پس از مدارک زبون بررسی می شه،‌ اهمیت زیادی در ارزیابیای مقدماتی دانشگاه ها واسه پرونده خواهندگان تحصیل داره.

به هر حال هر دانشگاهی واسه فهمیدن این موضوع که درخواست کننده، چه تواناییای واسه تحصیل در این دانشگاه داره و این که به چه دلیل باید به عنوان یه دارایی یا ASSET دانشگاه به حساب آید، از رزومه استفاده می کنه و شما باید واسه پذیرش همراه با بورس،‌ رزومه خوب داشته باشین.

رزومه خوب یه برگ برنده نیس، اما وضعیت شما رو واسه ادامه فاز بررسی مدارک، در وضعیت نرمالی قرار میده. بعضی از اسایت دانشگاه ها واسه آشنایی با یه دانشجو قبل از دادن پذیرش، از ایشون میخوان تا رزومه ای از خود رو واسه اونا بفرسته. این رزومه اگه حرفه ای و متناسب با استانداردا و نیازای مورد نظر محافل آکادمیک نوشته شده باشه،‌می تونه نقش خوبی در MOTIVATE کردن یه POTENTIAL SUPERVISOR اجرا کنه و در آخر پذیرش همراه با بورس رو واسه دانشجو به ارمغان آورد. بحث ای که تا کنون بارها واسه قبول شده گان مقاطع عالی تحصیلی دیده شده.

در رزومه تحصیلی (EDUCATIONAL RESUME) هر درخواست کننده باید درباره تجارب مختتلف خود صحبت کنه.

واسه یه دانشگاه همون اندازه که مهم هست که شما :

  • چه تحقیقاتی انجام دادین

  • چه مقاطع تحصیلی رو طی کردین

  • چه نمراتی بدست آوردین

  • چه مقالات یا کتابایی منشتر کردین
به همون اندازه هم مهمه که شما:

-به چه ورزشایی علاقمند هستین

-چه افتخارای علمی و شغلی و ورزشی بدست آوردین

-چه دوره های ملی و بین المللی در رابطه یا غیر مربوط به شغل و تجربه تحصیلی قبلی خود گذرونده اید

یه سری از اِلمانای فوق،‌می تونه در جلب نظر یه استاد و گروه پذیرش دانشگاه اثر داشته باشه. در حالی که شما قید این موارد در رزومه شغلی، خیلی موثر نباشه. رزومه، در واقع بیانیه واسه اون چه که بوده و هست و نه تلاشی واسه نشون دادن ان چه در آینده میشه و دنبالش خواهید رفت!

از این موارد در رزومه خود دوری کنین!

بعضی موارد نباید در رزومهای تحصیلی واسه خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور قید شه چون که ارزش و تاثیر رزومه رو کم می کنه.

به هر حال ، رزومه شناسنامه شما هست.

با رزومه می شه فهمید که شما، چه تحصیلاتی رو گذراندید و چه سابقه کاری و عملی دارین و از چه قابلیتا و توان مندیای علمی، هنری، ورزشی و امثالهم بهره مندین.

پیشنهاد شده که در رزومهای تحصیلی از ارائه موارد زیر دوری شه:

۱-از ارائه آرزوا و برنامه های شغلی و تحصیلی آینده دوری کنین. جای این موارد در بیانیه هدفه.

۲-از معرفی دوره هایی که می خواید در آینده شرکت کنین دوری شه.

۳-اهداف تحصیلی و شغلی شما در رزومه نباید درج شه.

۴-درباره رشته هایی که تا کنون طی کردین و نمرات اون، نباید به صورت جداگونه توضیح بدین.

۵-توضیح عناوین شغلی که تا کنون داشتین نباید در رروزمه تحصیلی قید شه.

۶-از بیان اطلاعات شخصی و خصوصیات خانوادگی و مذهبی و نژادی در رزومه دوری شه.

۷- محتوای رنگی و طرح دار در برگه رزومه تحصیلی جایی نداره.

پس، رزومه تحصیلی در ۱ یا ۲ صفحه، باید بیان کننده ظرفیتای علمی و تجربی شما به طور کامل مربوط به رشته و گرایشی که قصد اپلای دارین باشه و نه چیز دیگه. هر چیز اضافی دیگه که شما رو از این هدف دور می کنه و به طور غیر مستقیم موثر هست،‌باید در بیانیه هدف یا مدارک دیگه قید شه.
به این موضوع توجه کنین که فردی که رزومه شما رو می خواند باید رزومه ده ها یا صدا درخواست کننده دیگه رو هم بخونه و بهتره در سریع ترین زمان و کم ترین مشکل، درک خوبی از قابلیتاتون در فاز مقدماتی بررسی مدارک به دست بیاره.

ما باید در نوشتتن یه رزومه تحصیلی موثر، مسئولان پذیرش دانشگاه رو هم واسه بررسی بهتر و سریع تر مدارک خود کمک کنیم.
رزومه باید درست نوشتن شه تا فرد یا آدمایی که اونو مطالعه می کنن رو علاقه مند MOTIVATE کنه تا صاحب این رزومه رو واسه مصاحبه استخدامی، شغلی، تحصیلی و امثالهم، فراخوان کنن.

شک نداشته باشین رزومه تحصیلی که جذابیتی نداشته باشه و پر از اشکالات نوشتاری باشه،  معمولا در سیل رزومهای درخواستی، حرفی واسه گفتن نداره. به این موضوع توجه کنین که رزومه باید جذاب باشه. پس، وقتی رزومه شما میگن، باید درک درستی به خواننده درباره توان مندیاتون درباره موضوعی که قصد اپلای دارین بده. اگه واسه شغل خاصی رزومه می دید، باید این رزومه رو هم جهت با شغل مربوطه تالیف کنین. اگه واسه پذیرش دانشگاهی در رشته و تخصص خاصی ارائه می کنین، باید تلاش کنین این رزومه، مواردی که خیلی مربوط به این رشته و دانشگاه هست و در تجربه قبلی شما تا حدودی قرار داشته، پشتیبانی و کاور کنه.
پس، همونجوریکه توجه می کنین، واسه افزایش موثر رزومه شما واسه هدفی که در دستور کار دارین، نوشتن یه رزومه و ارائه اون واسه هر کاری، مطلوب نیس و جوابگوی نیاز شما نیس.

به چه دلیل بیانیه هدف با رزومه تحصیلی فرق داره؟

این پرسشی خیلی مهمی هست.

بعضیا فکر می کنن که رزومه باید به سبک بیانیه هدف که قبلا توضیح دادیم آماده شه یا بیانیه هدف باید در سبک و راه و روش رزومه طراحی و آماده شه.
در حالی که اینطوری نیس و ساختار و سبک آماده کردن بیانیه هدف و رزومه با هم به طور کامل متفاوت هست.
قبلا اشاره گردیم که بیانیه هدف (STATEMENT OF PORPOSE) به این موضوع اشاره داره که شما می خواید در آینده چه کاری رو انجام بدین و تجربه قبلی و آموزشی که می خواید ببینین، چه کمکی به شما در رسیدن به این هدف می کنه.

بیانیه ای واسه ماموریتای آینده و چشم اندازی واسه جایی هست که می خواید باشین. اما رزومه، در واقع به گذشته شما اشاره داره و اون چه که هستین، نه اون چه و اون جایی که فکر می کنین هستین. این فرق رو توجه کنین. رزومه در واقع نگاهیه خلاصه به قابلیتای شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک شما و بیان گر بخشی از توان مندیای علمی و تجربی شما در زمینه های گوناگونه.

از راه رزومه یه فرد میشه تشخیص داد که این شخص در چیزای که قصد تحصیل یا کار در آینده داره، از چه پتانسیلایی برخورداره و در چه بخشایی مهارت بیش تری داره.
مثلا، فردی که مهندسی متالوژی خونده و بعضی از دوره های مهندسی بین المللی جوش رو گذرونده و تجربه جوشکاری و بازرسی فنی جوش داره، رزومه مناسبی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای متالوژی، مهندسی مکانیک و رشته های مربوطه داره و حتی واسه استخدام شغلی هم، واسه کارای مربوطه با این تخصص، رزومه و قابلیتای تکنیکی لازم رو دارا هست.

بعضیا فکر می کنن که رزومه خوب، سخنگوی کاغذی قابلیتا و توان مندیای شماس که ظرف چند دقیقه، قابلیتاتون رو به تصویر میکشه. این قضیه درک خوبی رو تو ذهن خواننده روزمه بوجود میاره و به طرف میگه که چقدر شما با موقعیتی که دنبالشین، نزدیکین. پس اهمیت نوشتن یه روزمه خوب و موثر در روند اخذ پذیرش تحصیلی و بورسای تخصصی از دانشگاه های خارچ از کشور مخصوصا اروپا و آمریکای شمالی بر کسی پوشیده نیس.

ساختار پیشنهادی واسه رزومه خوب

همیشه این سوال در بین دانشجویان و خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور مطرحه که ساختار یه رزومه خوب چه گونه هست و بهترین ساختار چیجوری هست.
هزاران مدل و ساختاری که در اینترنت درباره رزومه ارائه شده، تنها یه پیشنهاد هست ایشون بهترین ساختار وجود خارجی نداره. هر اندازه شما بتونین رزومه افراد متخصص و کسایی که در دانشگاه های جور واجور پذیرش با بورس گرفتن رابررسی و بخونین، با ادبیات و ساختار آماده کردن یه رزومه موثر بیشتر آشنا میشین که کمک خوبی به شما واسه آماده کردن یه رزومه کاربردیه.

در رزومه باید کلیاتی رعایت شه.
مثلا نام و نام خانوادگی و نشانی و کد پستی و پست الکترونیک و شماره تماس شما در بالاترین قسمت رزومه درج شه.
حتما هم قید کنین که آقا هستین یا خانوم. چون که بعضی از اسامی توانایی تشخیص دادن جنسیت فرد در اون مشکله. این که عکس به رزومه الحاق کنین یا خیر، موضوع شخصیه و خیلی در رزومها عادی نیس.

به هر حال، ساختار یه رزومه موثر بهتره که در قسمتای ۷ گانه زیر تشکیل شده باشه:

۱-ارائه اطلاعات شخصی که تحت قالب PERSONAL NOTIFUCATION مطرح هست.
در این قسمت همونجوریکه در بالا ذکر شد، اطلاعات شخصی شما درج می شه.

۲- پروفایل شخصی یا اصطلاحا PERSONAL PROFILE در این قسمت ارائه می شد.
مثلا شما تو یه پاراگراف ذکر کنین که کی هستین و چه میکنین. مثلا عنوان شغلی و مختصری از خود. البته اجباری واسه ارائه این بخش در پروفایلا وجود نداره و شما براساس سلیقه خود،‌می تونین از ارائه این بخش دوری کنین.

۳-تحصیلات که تحت قالب EDUCATION ارائه می شه.
کلیه QUALIFICTION‌ های شما بهتره در این بخش ارائه شه.

مقاطع تحصیلی از دیپلم و کارشناسی و کارشناسی ارشد باید در این قسمت درج شه.
عنوان رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی گذرونده شده، دانشگاه، شهر و کشوری که این مقطع در اون گذرونده شده باید درج شه.
تاریخ شروع و پایان تحصیلات هم در این بخش ارائه شه.
برخیا، عنوان تز کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود رو هم در این بخش زیر اطلاعات رشته و دانشگاه ذکر می کنن. اگه اتفاقا مقطعی رو در حال گذرونده هستین، تاریچ پایان رو PRESENT درج کنین. اگه دوره های غیر آکادمیک هم طی کردین که DEGREE PROGRAM یا NON DEGREE PROGRAM  بوده هم اطلاعاتش رو قید کنین.

۴- سوابق شغلی  (Skills and Work Experiences) در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، مثل تموم وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا نشانی محل کار ، هم اینکه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شه.
همه چیز باید خلاصه باشه. در بخش سوابق شغلی، فهرست جاهایی که در ان جا کار کردین رو از آخر به اول ذکر کنین. نام کارفرما، مدت فعالیت، عنوان شغلی و شهر  و کشور مربوطه رو ارائه کنین. همونجوریکه قبلا توضیح دادیم، در این قسمت اطلاعات تخصصی و فنی مربوطه به شغلی که داشتین رو ذکر کنین به چه دلیل ک جذابیتی واسه دانشگاه مقصد نداره.

۵-معرفی سوابق و فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی بحث ای هست که باید در قسمت PUBLICATION ارائه شه.
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کردین رو به طور کامل ذکر کنین. یکی از مهم ترین بخشای رزومهای تحصیلی خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور، همین بخشه. هر اندازه این بخش کامل و شفاف باشه، شانس شما واسه پذیرش با بورس افزایش پیدا می کنه.
چگونگی ارائه عنوان فعالیتای تحقیقاتی خود رو مانند روشی که رفرنس نویسی می کردین ارائه کنین.

واسه اطلاعات بیشتر سبک رفرنس نویسی هاروارد یا Harvard Referencing system رو بخونین. همه مطالبی که در این بخش ارائه می کنین باید به محض درخواست دانشگاه، فایل اون ارائه شه.
از معرفی مطالبی که به زبون فارسی منتشر کردین، اگه کتاب نیس، اجتتناب کنین.

۶-اطلاعات اضافی آخرین بخش یه رزومه هست.

در این بخش، که نوشتن اون ضروتی نداره اما پیشنهاد می شه که به اون پرداخته شه، در باره مقولاتی صحبت می کنین که نه آکادمیک هست و نه ارتباطی به شغل شما داره.
مثلا علاقمندیای ورزشی، هنری،‌فرهنگی، اجتماعی، مشارکتای مدنی و زیست محیطی و بشر دوستانه و امثالهم در این بخش ارائه شه.
عضویت در موسسات داخلی و بین المللی انجمنای علمی و مسایلی مثل این بهتره در این بخش بذارین. واسه خیلی از دانشگاه ها مهمه که شما فردی ورزشکار، با روحیه کار مشارکتی و خرد جمعی و به قول eco friendly student باشین. این موارد رو در این بخش می تونین قید کرده و در صورت نیاز، گواهینامه یا معرفی نامه ای واسه اثبات مطالب به رزومه ضمیمه کنین.

در  بعضی از رزومها مشاهده می شه که عنوان آدمایی که پیشنهاد نامه تحصیلی هم به دانشجو دادن در بخش رفرنس ارائه می شه.
البته این قسمت لازم نیس و بیشتر واسه پیدا کردن فرصتای شغلی پیشنهاد می شه.

۲۰ نکته در نوشتن رزومه خوب

در بالا، درباره ساختار کلی رزومها و مقولاتی که در روزمه بایددر نظر گرفته شه و مطالبی که نباید در نظر گرفته شه، توضیحاتی ارائه شد.
در ادامه به بیست نکته مهم در نوشتن یه رزومه خوب و موثر می پردازیم:

۱-روزمه با کامل و خلاصه و کوتاه باشه. رزومه ای که بدون بخش مقالات و انتشارات، بیشتر از ۲ صقحه هست، ارزش کاربردی نداره.

۲-حتی اگه مقالات شما ۵ صفحه نیاز داره، اونو به رزومه تحصیلی خود اضافه کنین و از این صفحات به عنوان برگای برنده یاد کنین.

۳-اگه مقالاتی که در رزومه تحصیلی معرفی می کنین، از citation بالا و impact factor قابل توجه ای بهره مند هستن، اونو در کنار نام هر مقاله و تاریخ نشرش قید کنین.

۴-جزییات مطالب و مقالاتی که کار کردین رو در رزومه ارائه نکنین چون که معمولا به وسیله گروه پذیرش دانشگاه بررسی می شه و نه کارشناس رشته شما!

۵-روزمه تحصیلی باید خیلی دقیق باش و همه مطالب و محتوایی که در اون ارائه می شه مستند و دارای دلیل باشه.

۶-رزومه خوب واسه خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور مانند آیلتس و جی آر ایی نمره بالا هست.
هر اندازه این رزومه خوب نوشته شه اهمیت بالای پیدا می کنه.

۷-روزمه رو بارها نوشته و پس از ویرایش پایانی،‌ددر اختیار استادان و دانشجویانی که قبلا موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شدن بذارین تا نظرات تکمیلی و اصلاحی خود رو به شما اطلاع بدن.

۸-همونجوریکه کلی گویی در رزومه تحصیلی مطلوب نیس، جزیی نگری هم مردود هست.
اگه در کنفرانسی شرکت کردین و مقاله شما accept شده و present هم شده،‌احتیاجی به ارائه اطلاعات دقیق و جزییات کار در روزمه تحصیلی ۱-۲ صفحه نیستین.

۹-همیشه گفته شده که رزومه ای موفق هست که در دست هر فردی قرار بگیره بتونه درک درست و جامعی از توان مندیای شخصی و علمی و شغلی شما داشته باشه. به این قضیه توجه کنین.

۱۰-واسه نوشتن رزومه ای موثر،‌نیاز به پرداختای چند صد هزار تومانی به موسسات و تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنن نیستن. مطالبی که در این گفتار با لینکای زیاد ارائه شد، راهنمای خوبی واسه علاقمندان میشه.

۱۱- همیشه رزومه خود رو به دانشجویان و استادان مختلفی واسه اصلاح و نظر دهی ارائه کنین و به رزومه به عنوان ویترین قابلیتای خود توجه خاصی داشته باشین. چون روزمه باید به زبون انگلیسی نوشته شه، به کار گیری یه متخصص زبون انگلیسی یا مترجم رسمی واسه بررسی نکات گرامری و ادبی رزومه شما خالی از لطف نیس.

۱۲-در روزمه نباید بزرگ نمایی کنین! اون چه هست رو نشون بدین نه اون چه که باید باشه. اگه دوره هایی تخصصی رو گذرونده اید،‌حتما باید مدرک مربوطه رو ضمیمه رزومه کنین. مثلا در اختیار داشتن مدرک بین المللی مدیریت پروژه (Project  Management Professional) به وسیله موسسه IPM ادعایی هست که اگه شما اونو به دروغ ارائه کنین یا مدرک مربوطه رو هم ضمیمه نکنین، از راه سایت موسسه IPM قابل رهگیری هست.

به این مقولات توجه کنین.

۱۳-هر روزمه مانند اطلاعاتی که در مقالات تحقیقاتی ارائه می شه، باید  RELIABLE و VALIDATE باشه یعنی راستی آزمایی شده و مستند و معتبر و قابل تکیه باشه. به قولی غربیها:

که غربیا فکر می کنن : There is no RELIABILITY without VALIDITY

۱۴-ادبیات نوشتاری در روزمه مهمه. ارائه کلید واژه های خاص مربوطه به گرایش تحصیلی و اصطلاحات مربوطه در رزومه،‌ اهمیت کار شما رو زیاد می کنه.
از غلط املایی دوری کنین. گرامر حتما به وسیله استادان زبون چک شه.
رزومه ای که با ادبیات نگارشی مقطع لیسانس نوشته بشه واسه پذیرش در مقطع دکترا مهم نیس.

۱۵.روزمه همونجوریکه قبلا گفتیم، براساس موضوع کاری یا تحصیلی که واسه اون apply می کنین باید فرق داشته باشه. رزومه، هدف محور هست.
مثلا، اگه شما واسه پذیرش دانشگاهی رزومه می نویسید، این رزومه شک نداشته باشین با رزومهای که واسه تصدی یه شغل در کارخانه نوشته می شه، فرق داره.
در روزمه دانشگاهی، به موضوعات علمی و آکادمیک و تحقیقاتی تمرکز می شه و این مسائل پر رنگ می شه اما در روزمه شغلی، بر قابلیتای تجربی و سابقه کار عملی تمرکز می شه و تواناییای تحقیقاتی آکادمیک، برجسته نمی شه.
فرق سبک و ساختار رزومه نویسی واسه اهداف جور واجور رو در نظر داشته باشین. خوندن رزومه افراد موفق و متخصص در دانشگاه ها و شرکتای جور واجور جهان که معمولا از راه پرتالای وب در دسترس هستن، شما رو به درک بهتری در رزومه نویسی تخصصی می رسونه. ۱۳

۱۶-اگه رزومه خود رو در اختیار آدمایی که زیاد آشنایی با شما ندارن قرار بدین و از اونا بخواین شما رو توصیف کنن، روش خوبی رو در پیش گرفتین و اشکالات کار بر شما رو می شه.

به این فکر کنین که اگه بررسی کننده رزومه شما، فردی بود که فقط ۶۰ ثانیه دوست داره واسه مطالعه رزومه شما وقت اختصاص بده، می تونه در این محدوده وقتی کم، دست کم ۷۰ درصد حرف شما رو فهمیده باشه یا خیر. نوشتن جمله های بلند و توضیح الواضحات غیر لازم، در واقع به رد شدن رزومه شما و در آخر کاهش شانس شما واسه پذیرش کمک می کنه و فایده دیگری نداره. مثلا اگه در بخش معرفی پس زمینه تحصیلی خود، نام رشته و دانشگاه و معدل و عنوان پایان نامه رو گفتین، لزومی نداره که در بخش پروفایل رزومه خود، به این موضوع دوباره اشاره کنین.

۱۷-از به کار بردن فونتای بزرگ در رزومه دوری کنین.

 

۱۸-هیچ بخش از رزومه رنگی نیس.

 

۱۹-اگه به نرم افزار یا وسیله فنی تسلط دارین،مشخصات کامل اونو در رزومه ارائه کنین. جمله : آشنایی با نرم افزار، کافی نیس.
باید دقیقا ذکر کنین که به چه نرم افزارای عمومی و تخصصی تسلط دارین. آشنایی با اینترنت و MS OFFICE معمولا بحث خوبی نیس که در رزومه تحصیلی گذاشته شه و DEAFUAL شما باید به اونا آشنا باشین.

۲۰. تلاش کنین در رزومه، اعداد و عناوین حرفه ای، سخن بگن و خلاصه نویسی رو یادتون نره. عناوین، بسه. اطلاعات بیشتر، مصاحبه حضوری یا اینترنتی با شما جواب گو میشه. ۲۰.گزافه گویی در رزومه، نکته منفی هست.
به این موضوع توجه کنین و به حوصله مخاطب رزومه که مجبور هست در روز، ده ها رزومه رو بررسی کنین.

رزومه تحصیلی، همونجوریکه گفته شد، ویترین موفقیتاتون در راه روند پذیرش  تحصیلی و بورس از دانشگاه ها و موسسات خارج از کشوره. همیشه در اماده کردن رزومه تحصیلی موثر، ده ها رزومه موفق رو بخونین و ایده بگیرین. رزومه خوب مانند مقاله خوب، یه شبه به دست نمیاد.
واسه آماده کردن اون وقت بذارین و همیشه از نظرات مشاوران و استادان بهره بگیرین.

لینکای زیر واسه کسب اطلاعات درباره رزومه نویسی معرفی می شه:

RESUME.COM

 

RESUME-NOW.COM

 

 

 

MYPERFECTRESUME.COM
https://resumegenius.com/resume-samples

 

http://www.super-resume.com/

 

دنیای تحصیل و بورسیه  رو  روزای فرد در سرویس دانشگاه ما دنبال کنین و پرسشای خود رو در این میدونا از راه کانالای مربوط واسه این سرویس بفرستین.

این مطلب را هم بخوانید :   ۲۲ سلاح عجیب و غریبی که انسان ها برای میدان نبرد ساخته اند [قسمت دوم]