در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنی «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسه در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» واسه خدایان در نظر گرفته شده بود.

هم اینکه این باور هست که اقوامی چون «مایاها» و «آزتک‌ها» در مراسم مهمی مثل تولد، ازدواج و مرگ از دانه های این گیاه استفاده می کردن. در قرن ۱۷ میلادی و در میان روشنفکران اروپایی نوشیدن شکلات به صورت مایع رواج یافت. اونا تصور می کردن که شکلات دارای مواد مغذی و داروییه و به افزایش قوای جنسی هم کمک می کنه.

علاقه به این ماده خوراکی هیچوقت کاهش پیدا نکرد و فقط در آمریکا به صنعتی ۱۱ میلیارد دلاری بدل گردید و هر آمریکایی در ماه و به صورت میانگین دست کم حدود ۲۵۰ گرم از اونو مصرف می کنه.

در سالای گذشته هم به مصارف پزشکی جدید کاکائو پی برده شد و محققان به این نتیجه رسیدن که این ماده خطر حملات قلبی و سکته رو هم کم می کنه.
مطالعه گذشته محققان دانمارکی، هم نشون میده، خوردن کمی شکلات در طول یه یا دو هفته، دچار شدن به «فیبریلاسیون دهلیزی» که دلیل ریتم عجیب قلب می شه رو با کم شدن همراه می سازه. با این حال در کنار امتیازات شکلات باورهای نادرستی هم هست.
مثلا بنظر میاد که شکلات به ایجاد جوش روی پوست انجامیده و دلیل زیاد شدن وزن و کلسترول خون هم می شه.

حالا این سئوال پیش میاد که با در نظر گرفتن امتیازات و مضرات احتمالی کاکائو، باید به مصرف ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن یا از خوردن اون دوری کرد؟ چیزی که در ادامه می خونید، باورهای عادی نادرستی هستن که در مورد این ماده هست.
اونا رو مرور کرده و به بررسی آخرین پژوهشای انجام شده در هر مورد می پردازیم. با ما همراه باشین:

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۳ نشانه نامحسوس که از اهمیت فراوان شما برای رئیس تان حکایت دارند

۱- کلسترول بد خون رو زیاد می کنه

شکلات شامل مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع شده که بیشتر اون از راه «اسید استریک» بدست میاد. این ماده مثل بقیه اسیدهای چرب اشباع شده عمل نمی کنه.
به خاطر همین هم بر خلاف تصور عادی عموم، شکلات دلیل افزایش کلسترول بد خون نمیشه و در بعضی از افراد کلسترول بد خون شون رو هم با کم شدن همراه میسازه.

۲- مقادیر زیادی کافئین داره

بر خلاف تصور عموم، در شکلات مقادیر زیادی کافئین وجود نداره. مثلا یه تیکه شکلات «هرشیز» تنها شامل ۹ میلی گرم کافئین و شکلات تلخ و مخصوص این شرکت ۳۱ میلی گرم کافئین داره.
این در حالیه که اندازه کافئین موجود تو یه قهوه استارباکس در حدود ۳۲۰ میلی گرمه. بله تصور عادی مردم درست و شکلات تلخ شامل مقادیر بیشتری کافئینه اما این مقدار بسیار کمتر از تصور عادی عموم مردمه.

۳- شکر موجود در شکلات به بیش فعالی میرسه

مصرف بیشتر از اندازه شکر به بیش فعالی در کودکان میرسه اما تحقیقات و پژوهشای محققان نشون داده که وجود کمی شکر در رژیم غذایی کودکان لازمه.

۴- افراد گرفتار به دیابت باید از خوردن شکلات دوری کنن

لزومی نداره که افراد گرفتار به دیابت به طور کامل مصرف شکلات رو کنار بذارن. خیلی از پایین بودن «شاخص قند خون» در شکلات متعجب می شن.
تحقیقات و پژوهشای گذشته محققان نشون میده که شکلات تلخ حساسیت به انسولین در افراد نرمال و کسایی که فشار خون بالایی دارن رو زیاد کرده و در مبتلایان به دیابت هم به تقویت کارکرد نادرست اندوتلیال عروقی میرسه. با تموم اینا حتما با دکتر معالج خود مورد مصرف شکلات مشورت کنین.

این مطلب را هم بخوانید :   هر آنچه که در مورد وصیت نامه «آنتونی بوردین» و وارث ثروت او باید بدانید

۵- دلیل ایجاد چاله و تخریب دندانا می شه

پژوهشای انجام پذیرفته گذشته نشون داده که آسیبی که شکلات به دندون میرسونه کمتر از شکریه که روی میز گذاشته و به خوراکیا و نوشیدنیا اضافه می شه.
یه سریای دیگه از تحقیقات هم نبود رابطه بین ایجاد چاله های دندانی با شکلات رو نشون میدن.

مطالعه دیگری که در دانشگاه اوساکای ژاپن و روی دانه های کاکائو انجام شد نشون داده که این ماده در خنثی کردن باکتریای دندون و تخریب اونا موثره.

۶- دلیل زیاد شدن وزن می شه

البته مصرف بیشتر از اندازه اون به زیاد شدن وزن میرسه اما تحقیقات مرکز ملی سلامت آمریکا نشون داده که مصرف کمی از اون و پنج بار در هفته به کاهش وزن میرسه.

۷- خوردن مواد قندی و شکلات به اندازه استرس افراد اضافه می کنه

پژوهشای محققان نشون داده کسایی که به مدت دو هفته و روزانه حدود ۲۸ گرم شکلات مصرف می کنن، اندازه ترشح هورمون استرس در اونا با کم شدن همراه میشه.

۸- شکلات هیچ ماده مغذی نداره

بر خلاف این باور نادرست، اندازه آنتی اکسیدان موجود در شکلات، به اندازه نوشیدن چند فنجون چای سبز یا شکلای جور واجور بریه. هم اینکه در شکلات مواد معدنی و فیبر هم هست.

۹- شکلات خوب و به درد بخور باید دست کم ۷۰ درصد کاکائو داشته باشه

این مطلب را هم بخوانید :   ۲۵ جانور خطرناک و مرگباری که مواجهه شدن با آن ها به معنای مرگ خواهد بود

بر خلاف این تصور، مطالعه ۱۸ هفته ای محققان نشون داده، آدمایی که طی این مدت، شکلاتایی که تنها ۵۰ درصد کاکائو داشتن رو به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودن، اندازه «سیستولیک» و «دیاستولیک» فشار خون اونا با کم شدن زیادی همراه بود. تحقیق دیگری هم عواقب خوبی از مصرف شکلات ۶۰ درصد بدست آورد.

۱۰- دلیل افزایش میل جنسی می شه

شاید بشه گفت «آزتک‌ها» اولین اقوامی بودن که به رابطه بین میل جنسی و مصرف کاکائو فهمیدن. به خاطر همین هم، Montezuma، پنجمین فرمانروای این قوم، مقادیر فروانی از اونو مصرف می کرد.
تحقیقات فراوون انجام شده، یافته های قطعی و حتمی رو در این مورد نشون نمی ده. با این حال شکلات به کم شدن اندازه استرس انجامیده و احتمال داره که به افزایش قوای جنسی هم کمک کنه.

۱۱-  به آکنه های پوستی میرسه

با اینکه خیلی از افراد می گن که شکلات به ایجاد آکنه های پوستی میرسه، خیلی از تحقیقات که از دهه هفتاد میلادی شروع و در این مورد انجام پذیرفته شد، اینجور نتیجه ای رو به اثبات نمیرسونه. انجمن پزشکی آمریکا، نقش تغذیه بر ایجاد جوش رو موثر می دونه اما حتی مصرف فراوون شکلات از دیدگاه پزشکی به ایجاد جوش نمی انجامد.

با در نظر گرفتن چیزی که برشمرده شد، بهترین روایتی که میشه در مورد شکلات نقل کرد، اینه که حتما شکلات بخورین اما حد و اندازه مصرف اونو هم در نظر داشته باشین.

یه تیکه شکلات ۸۵ گرمی شامل ۴۲۰ کالری و ۲۶ گرم چربیه که برابر یه ساندویچ همبرگر بزرگه. باید موقع مصرف شکلات، همیشه این موضوع رو در نظر داشته باشین.