هممون بارها در مورد مخاطرات مصرف شکر شنیده ایم و بدیش اینه بازم اونو جدی حساب نمی کنیم.
شاید هم نمی دونیم که بهتره چه مقدار از اونو مصرف کنیم.

از اونجایی که مصرف مواد شیرین از همون دوران کودکی می تونه منتهی به دچار شدن به شکلای جور واجور دیابتا شه و این مریضی هر روز در حال پیشرفت حتی در جوامع پیشرفته س، بهتره به پیشنهادای جوامع علمی در این باره گوش داده و در مصرف اون تعادل رو رعایت کنیم.

اگه چقدر شکر مصرف کنیم به اون معناست که زیاده روی کردیم؟

مسلمه که در جهان و در مورد مصرف شکر اتفاقات خوبی در جریان نیس که سازمان بهداشت جهانی در مورد مصرف شکر اخطار داده. این سازمان پیشنهاد می کنه که شکری رو به خوراکیای خود اضافه می کنیم مثل چای یا قهوه، باید از ۱۰ درصد الان اون به ۵ درصد کاهش پیدا کنه.

این بدون معناست که چیزی در حدود ۶ قاشق شکر در کل نوشیدنیا یا خوراکیایی که روزانه مصرف می کنیم مجازه. آمارها نشون داده که مردم آمریکا چهار برابر بیشتر از اندازه پیشنهاد شده شکر مصرف می کنن و این مقدار به صورت میانگین ۲۲ قاشق غذاخوری در روزه.

در ادامه این نوشته به نشونه هایی پرداخته می شه که نشون دهنده این هستن که شما بیشتر از اندازه شکر مصرف می کنین و باید این اندازه رو کم کنین. هم اینکه بر خلاف تصور خیلی از ما در خیلی از شکلای جور واجور نونا، کورن فلکسا و حتی بعضی از ماستا هم شکر هست.

به خاطر همین هم پیشنهاد می شه قبل از مصرف خوراکیا اول مواد تشکیل دهنده اونا رو که روی برچسب پشت اونا نوشته شده رو مطالعه بفرمایید.

در این رابطه می تونین مقاله بیشترین اندازه شکری که روزانه مجاز به مصرف اون هستیم چقدره؟ رو هم مطالعه بفرمایید.

 

این نشونه های مصرف شکر اضافه عبارتند از:

 

بیشتر از قبل آکنه هایی رو روی سطح پوست تون مشاهده می کنین

این مطلب را هم بخوانید :   گالری گردی مرداد ماهی تهران از «زد همه اهتمالات» تا «ترسمو بخور»

مصرف بیشتر از اندازه شکر می تونه روی پوست شما اثرات بسیار نامطلوبی بزاره. در مطالعه ای که یافته های اون در نشریه «آکادمی تغذیه» به چاپ رسیده، رابطه بین مصرف شکر و آکنه های پوستی رو به اثبات رسانیده س.

در میان شرکت کنندگان این مطالعه اون گروهی که شکر بیشتری مصرف می کردن در مقایسه با گروهی که مقدار کمتری از اونو در رژیم روزانه خود گنجانیده بودن مواردی از آکنه های پوستی گزارش شده بود.

احساس بیحالی، خستگی و خواب آلودگی می کنین

اگه در وعده صبحونه یا ناهار خود به جای اینکه پروئین، فیبر و چربیای به درد بخور رو بذارین حجم خیلی از کیک یا شیرینی رو میل می کنین شاید بعد از این وعده ها احساس خستگی می کنین و خصوصا بعد از وعده ناهار دوست دارین که بخوابین.

هم اینکه این امکان هم هست که سردرد گرفته و راهی تخت تون شید. داشتن یه تعادل در مصرف مواد غذایی باعث می شه که نه با بالا رفتن سطح قند خون مواجه شید و نه اینکه بعضی وقتا از شدت پایین اومدن اون، دچار ضعف شید.

دندانپزشک تون خبرهای خوبی واسه تون نداره

به وجود اومدن چاله هایی در داخل دندانا می تونه یکی از دلایل علاقمند بودن به خوردن شیرینی جات باشه. بچهایی که بیشتر از اندازه شیرینی، شکلات و آبنبات می خورن، بیشتر با اینجور مشکلاتی مواجه می شن.

وقتی که شکر میل می کنین و یا مواد غذایی چون پاستا، برنج، نون، سیب زمینی و امثال اونو میل می کنین و دندون خود رو مسواک نمی زنید، این مواد در ترکیب با بزاق دهن، یه جور اسید تولید می کنن که می تونه دلیل فاسد شدن دندانا شه و در اول هم با تشکیل بعضی از چاله های دندانی شروع می شه.

بهترین و امن ترین راه حل اینه که پس از صرف هر وعده غذایی، دندونای تون رو مسواک بزنین.

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۴ ترفند آشپزی که زندگی را آسان‌تر می‌کنند

به دلیل بالا بودن فشار خون تون تحت درمان هستین

فشار خونی که بین ۸ تا ۱۲ باشه، نرمال تلقی می شه.

تحقیقات انجام شده که نتیجه اون در نشریه «انجمن نفرولوژی آمریکا» به چاپ رسید میگه که مصرف بالای شکر می تونه فشار خون رو هم زیاد کنه.

تحقیق دیگری هم در این مورد و در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام شد که یافته های اونم در نشریه «قلب باز» منتشر شد.
محققان این تحقیق هم بر اون باورند که وقتی که صحبت از بالا بودن فشار خون آدما به میان میاد چیزی که بیشتر از نمک باید در رژیم غذایی اونا کاهش پیدا کنه، مصرف شکره.

مصرف بالای شکر که سوخت و ساز بدن رو هم با اختلالاتی مواجه می کنه و خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی رو هم زیاد می کنه، به دلیل فروکتوز موجود در اون می تونه اینجور آسیبایی رو به بدن بزنه.

اگه به دلیل بالا بودن کلسترول تحت درمان هستین

یکی دیگه از دلایل پنهونی که نشون دهنده بالا بودن اندازه مصرف شکر در رژیم غذایی تونه، افزایش سطح چربی هاییه که در جریان خون تون هست.

تحقیق «انجمن آکادمی پزشکی آمریکا» نشون داده که مصرف بیشتر از اندازه شکر میشه اندازه سطح کلسترول به درد بخور بدن (HDL) رو کاهش و برعکس سطح کلسترول مضر بدن (LDL) رو زیاد کنه.

پس اگه دکتر تون به شما در مورد بالا بودن سطح کلسترول مضر بدن تون هشدارهایی داده می تونین از اون واسه رژیمایی با اندازه فروکتوز کمتر کمک بگیرین.

بین انجام تمرینای ورزشی از پا در میاید

اینکه بتونین به اندازه کافی به بدن سوخت رسانی کنین تا بتونه در زمان ورزش کردن استفاده کرده شه اهمیت زیادی داره.
پروفسور «سارا فولتا» میگه، اگه قبل از انجام تمرینای ورزشی مقدار زیادی شکر مصرف کرده باشین، با گذشت زمان دچار خستگی شده و از پا در میاید.

ایشون عقیده داره که مصرف بالای مواد قندی و پرشکر دلیل می شه که خیلی سریع قند خون تون زیاد شه و به همون سرعت هم این سوخت رسانی به بدن پایان پذیرد.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه یک رزومه تحصیلی خوب بنویسیم؟

 

شلوارای جین تون کمی واسه تون تنگ شده

 

آکادمی تغذیه بالینی آمریکا میگه که مصرف همیشگی شکر می تونه دلیل زیاد شدن وزن شه.
به خاطر همین هم پیشنهاد می شه که از مصرف نوشیدنیای شیرینی چون نوشابه دوری شه و به جای اون آب، چای و قهوه تلخ جانشین شه.

بی حوصله و دپرس هستین

خیلی از پژوهشای علمی بر رابطه بین مصرف شکر و افسردگی صحه میذاره.
مصرف بیشتر از اندازه شکر می تونه دلیل تورم بدن شه و همین امر هم می تونه یکی از دلایل افسردگی به حساب آید.

در مطالعه ای که در میان ۷۰٫۰۰۰ زن انجام پذیرفته شد، نشون داده شد که اون گروهی که شکر بیشتری رو در رژیم غذایی خود داشتن در مقایسه با بقیه خطر دچار شدن به افسردگی در اونا بالاتر بود.

برعکس این جریان هم در همین مطالعه بررسی شد که بر نتیجه اولین اون صحه گذاشت. اون بعضیا از زنان که در رژیم غذایی خود غلات و فیبر بیشتری مصرف می کردن در خطر ابتلای کمتری به افسردگی قرار داشتن.

هیچوقت احساس سیری نمی کنین

پروفسور فولتا عقیده داره که رژیمای غذایی که در اونا به جای بالا بودن، فیبر و پروتئین، شکر بیشتری هست، باعث می شن که هیچوقت احساس سیری کامل در فرد به وجود نیاد. در واقع این احساس رو به بدن میده که هیچ چیزی خورده نشده.