تنها ۱۰ درصد از جمعیت دنیا رو افراد چپ دست تشکیل میدن.
افسانه های زیادی درباره فرق میان راست دستا و چپ دستا نقل شده، اما بیشتر اونا براساس شایعه هستن و لازمه تحقیقات بیشتری در مورد اونا انجام شه.
اینجا به تعدادی از عادی ترین خیالات نادرست در مورد چپ دستا و حقایقی درباره اونا می پردازیم.

باور غلط: چپ دستا افراد خلاق تری هستن

همه افراد فوق خلاق ویژگیای مشترکی دارن، اما چپ دست بودن یکی از اونا نیس.
رابطه بین چپ دست بودن و خلاقیت افسانه ای قدیمیه که واقعا تنها یه باور غلطه. طی تحقیقی در سال ۱۹۹۵، مردان چپ دست در بحث حل مسأله تفکر خلاقانه تری داشتن؛ با این حال، در بین زنان راست دست و چپ دست فرقی در روش تفکر اونا نبود. محققان می گن وقتی که موفقیتای به درستی خلاقانه زندگی شخصی رو بررسی می کنیم، مدرکی قوی در مورد وجود ارتباطی با چپ دست بودن اونا وجود نداره.

باور غلط: چپ دستا گزینه های محتمل تری واسه رهبری هستن

شش نفر از دوازده رئیس جمهور امریکا چپ دست بودن، اما این چیزی جز یه نکته بی اهمیت نیس و ویژگی ای واسه این شغل به حساب نمیاد.
دلایل علمی قوی ای وجود نداره که ثابت کنه دست غالب شخص ارتباطی با تواناییای رهبری اون داره.
مبنای تصور وجود رابطه بین بحث رهبری و دست غالب، تا حدودی مراجعه به شخصیتای تاریخیه. تصور اون بوده که حتما نکات مشترکی میان افراد منتخب و موفق هست و یکی از این نکات دست غالب اونا هستش.

این مطلب را هم بخوانید :   ۲۲ سلاح عجیب و غریبی که انسان ها برای میدان نبرد ساخته اند [قسمت دوم]

باور غلط: چپ دستا افراد باهوش تری هستن

این عقیده هست که چپ دستا افراد باهوش تری هستن اما این تصور اشتباهه. هر کسی می تونه فرد باهوشی باشه. طی پژوهشی در دهه ی۷۰ میلادی که در اون بیشتر از ۷ هزار کودک دانش آموز بررسی شدن، هیچ فرقی در توانایی ذهنی چپ دستا و راست دستا مشاهده نشد.
با این حال، ممکنه روش فکر کردن در افراد چپ دست فرق داشته باشه. دنیای ما متناسب با ویژگی چپ دستا نیس و خیلی از وسیله ها مثل قیچی و دیگه وسایل روزمره واسه افراد راست دست طراحی می شن.
به خاطر همین، چپ دستا باید تفکر انعطاف پذیری داشته و به دنبال راهی واسه به کار گیری این وسایل باشن.

باور غلط: چپ دستا افراد درون گرایی هستن

باور اشتباه دیگری که هست اینه که تعداد افراد درون گرا در میان چپ دستا بیشتر از راست دستا هستش.
اما در تحقیق جدیدی که در سال ۲۰۱۳ در نیوزلند انجام شد در هیچ کدوم از پنج تست شخصیتی انجام شده فرقی میان راست دستا و چپ دستا مشاهده نشد.
حتی اگه این تصور درست بود، حقیقت اون هستش که افراد درون گرا تواناییای پنهونی دارن که در افراد برون گرا وجود نداره. این تکراری که چپ دستا به دلیل درون گرایی از نظر ذهنی یا اخلاقی در درجه پایین تری قرار دارن حقیقت نداره.

باور غلط: چپ دستا از نیم کره راست مغز خود استفاده می کنن

از اونجایی که بیشتر افراد راست دست از نیم کره چپ مغز خود واسه پردازش زبون استفاده می کنن، این شک نداشته باشینً به معنی اون هستش که چپ دستا با نیم کره راست مغز خود فکر می کنن؟ حتما خیر. طبق تحقیقات، ۹۸ درصد از راست دستا از نیم کره چپ مغز خود استفاده می کنن و ۷۰ درصد از چپ دستا هم همینگونه هستن. در بیشتر موارد، چپ دستا فرق برجسته ای با افراد راست دست ندارن. شکی نیس که روش به کار گیری نیم کره های مغز در افراد چپ دست برعکس نیس.
فرقی نداره راست دست هستین یا چپ دستید؛ هر کسی می تونه با انجام تمرینات ذهنی هر دو نیم کره مغز خود رو تقویت کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   ۲۵ جانور خطرناک و مرگباری که مواجهه شدن با آن ها به معنای مرگ خواهد بود

حقیقت: احتمال بروز مشکلات خواب در چپ دستا بیشتره

طی تحقیق مختصری که در اون حرکات ریتمیک اندامای افراد راست دست و چپ دست در بین خواب بررسی شد، محققان دیدن ۹۴ درصد از چپ دستا دچار حرکات اندامی بودن (مسأله ای که می تونه نشونه ای از مشکل حرکات دوره ای انداما باشه) در حالی ۶۹ درصد از افراد راست دست دچار این حالت بودن.

حقیقت: احتمال بروز مشکلات روانی جدی در چپ دستا بیشتره

طبق تحقیقات، در میان آدمایی که از بیماریای روانی رنج می برن، احتمال چپ دست بودن افراد گرفتار به مشکلات روان پریشانه مثل اسکیزوفرنی بیشتر از احتمال چپ دست بودن افراد گرفتار به مشکلات خلقی مثل افسردگی یا مشکل دوقطبیه. در این تحقیق، محققان گروه کوچیکی از بیماران یه کلینیک روانپزشکی مخصوص درمانای سرپایی رو مورد بررسی قرار دادن و فهمیدن ۴۰ درصد از افراد گرفتار به اسکیزوفرنی یا مشکل اسکیزوافکتیو رو چپ دستا تشکیل می دادن. محققان مخصوصا به دنبال پیدا کردن ارتباطی میان ویژگیای دیوونگی (مثل توهم یا هذیون) و دست غالب افراد هستن. اونا فکر می کنن جواب این مسأله شاید در بخشی از مغز نهفتهه که چپ دستا از اون بیشتر استفاده می کنن. محققان می گن پیدا کردن شاخصهای بیولوژیک مانند این می تونه به اونا امکان شناسایی و جدا کردن زودتر از موعد معمولی مشکلات روانی رو دهد و شاید روزی باعث به وجود اومدن روشای درمانی مؤثرتری شه.