خیلی از مردم تموم ساعات کاری خود رو زیر نور لامپ‌های فلورسانت و مقابل مانیتورهای کامپیوتر سپری می‌کنن و پس از اونم وقتی به خونه برمی‌گردند مقابل صفحه تلویزیون می‌شینن.

این روند همیشگی بیشتر مردم در کلان‌شهرهاست. اما محققان در این رابطه گفته‌ان که بیرون رفتن و بودن در فضای باز یکی از ضرورت‌های سلامتی بدن انسانه. محققان و روانشناسان فکر میکنن مردم واسه تضمین سلامت خود باید وقت بیشتری رو زیر نور خورشید و در هوای آزاد سپری کنن.

فلورنس ویلیامز، روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب «به چه دلیل طبیعت ما رو خوشحال تر، سالم‌تر و خلاق‌تر می‌کنه» در مورد فواید طبیعت‌گردی بر سلامت آدم تحقیق کرده و یافته های اونو در غالب ۱۲ دلیل علمی به توضیح زیر ارائه داده. واسه باخبر شدن از این دلایل در ادامه با ما همراه باشین.

پیاده‌روی در طبیعت دلیل تقویت حافظه کوتاه‌‌مدت می‌شه

تحقیقات زیادی ثابت کرده‌ان که راه رفتن در طبیعت روی حافظه کوتاه‌مدت آدم تاثیر مثبتی داره و باعث تقویت اون می‌شه.

بدنبال یه تحقیق علمی، حافظه کوتاه‌مدت تعدادی از دانشجویان دانشگاه میشیگان مورد آزمایش قرار گرفت و بعد اونا رو به دو دسته تقسیم کردن. از یکی از گروه‌ها خواسته شد تا تو یه باغ گیاه‌شناسی راه برن. از گروه دوم هم درخواست شد تا در خیابون قدم بزنن.

پس از برگشت هر دو گروه به محل آزمایش، اشخاصی که در دل طبیعت پیاده‌روی کرده بودن ۲۰ درصد بهتر از بار اول به سوال‌های مطرح شده جواب دادن. اما گروه دوم که در خیابون راه رفته بودن هیچ پیشرفت خاصی نسبت به قبل نداشتن.

مطالعه مشابهی روی افراد دپرس هم انجام شد و مشخص گشت که پیاده‌روی در طبیعت دلیل بهبود حال داخلی این افراد می‌شه.

بیرون بودن خاصیت ضد استرس داره

بعضی وقتا بیرون از خونه بودن می‌تونه روی تجربه استرس در بدن تاثیر گذاشته و موجب تغییر اون شه.
در نتیجه یه آزمایش علمی مشخص شد دانشجویانی که دو شب رو در جنگل به صبح رسونده بودن سطح کورتیزول خونشون کمتر از کسایی بوده که در فضای شهری خوابیده بودن – هورمونی که بیشتر به‌عنوان ایجادکننده‌ی استرس شناخته می‌شه.

این مطلب را هم بخوانید :   گالری گردی مرداد ماهی تهران از «زد همه اهتمالات» تا «ترسمو بخور»

هم اینکه در تحقیق دیگری محققان ثابت کردن که شب خوابیدن در دل طبیعت و جنگل تا دو برابر بیشتر از خواب در فضای شهری از اندازه کورتیزول و تپش قلب می‌کاهد.

در آخر محققان این‌طور جمع‌بندی می‌کنن که با جنگل‌تراپی می‌توان خیلی استرس رو کاهش داده و حتی نابود کرد.
حتی در شرکت‌هایی که پنجره رو به طبیعته و کارمندان می‌تونن از این تصاویر استفاده کنن، اندازه استرس کمتر و رضایت کارمندان بیشتره.

وقت گذروندن در طبیعت از التهابات جسمی می‌کاهد

وقتی که بخشی از بدن دچار التهاب می‌شه، شکلای جور واجور مریضی‌ها، مثل آسیب‌های سیستم ایمنی بدن یا مریضی التهابی روده، افسردگی و سرطان به سراغ اون می‌رود.

بدنبال یه مطالعه تحقیقاتی مشخص شد علم‌آموزانی که بخشی از زمان خود رو در جنگل یا طبیعت سپری می‌کنن، التهاب کمتری رو نسبت به بقیه تجربه می کنن. هم اینکه افراد مسنی که به مناطق جنگلی سفرهای همیشگی دارن هم مریضی‌های مربوط به مشکلات التهابی کمتری رو تجربه می‌کنن.

لذت بردن از طبیعت دلیل کاهش خستگی‌ها می‌شه

بیشتر خستگی‌های ما ذهنی و مغزی‌است. واسه اینکه بتونین از کارکرد واقعی مغز به‌طور کامل بهره‌مند شید، محققان پیشنهاد می‌کنن که حتما به طبیعت و دل کوه یا جنگل برید. حتی تو یه تحقیقی ثابت شده کسایی که به عکس طبیعت نگاه می‌کنن هم انرژی مغزی بیشتری نسبت به بقیه مردم دارن.

تعدادی از تحقیقات علمی ثابت کرده‌ان که زیبایی‌های طبیعت دلیل برانگیخته شدن حس حیرت و حیرت زدگی می‌شه که یکی از بهترین عوامل واسه تقویت قدرت‌های مغزی بشمار می‌رود.

گشت‌وگذار در طبیعت به نابود کردن افسردگی و اضطراب کمک می‌کنه

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۳ نشانه نامحسوس که از اهمیت فراوان شما برای رئیس تان حکایت دارند

اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات ذهنی و روحی رو می‌توان با پناه بردن به طبیعت نابود کرد.
به‌خاص اگه این کار با ورزش کردن‌های منظم همراه باشه.

یه مطالعه علمی نشون داده که راه رفتن در جنگل با کم شدن اندازه اضطراب و حالت‌های منفی ذهنی رابطه مستقیم داره.
طبیعت سبز علاوه بر کاهش افسردگی، دلیل تقویت اعتمادبه‌نفس و بهبود روحیه هم می‌شه. حتی محققان می‌می گن اگه طبیعتی که انتخاب می‌کنین، آب هم داشته باشه که همه این اثرات دو برابر هستن.

گردش در طبیعت دلیل تقویت بینایی می‌شه

شاید براتون باحال باشه بدونین که گشت و گذار در طبیعت نه فقط در روحیه افراد موثره، بلکه موجب تقویت قوه بینایی اونا هم می‌شه. البته این بیشتر در مورد کودکان نمونه داره.
هم اینکه گفته می‌شه که مشکل نزدیک‌بینی رو تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

یه تحقیق علمی در سال ۲۰۱۲ ثابت کرد که وقت‌گذروندن در بیرون از خونه یکی از بهترین روش هدف دار‌ها واسه نابود کردن پیرچشمی و رشد اون در کودکان می‌شه.

در تایوان هم محققان به مدت یه سال علم‌آموزان دو مدرسه رو مورد بررسی قرار دارن. اونا از یه گروه خواسته بودن تا فعالیت‌های بیرون از مدرسه رو بیشتر کنن و مدرسه دیگه هم به روند همیشگی خود ادامه داد. در آخر این نتیجه بدست اومد که فقط ۸٫۴۱ درصد از علم‌آموزان مدرسه‌ای که فعالیت‌های خارجی بیشتری داشتن به پیرچشمی گرفتار شدن. این در حالی بود که در مدرسه دوم ۱۷٫۶۵ درصد علم‌آموزان به این مریضی چشمی گرفتار بودن.

گذروندن وقت در بیرون از خونه دلیل کاهش فشار خون می‌شه

در نتیجه یه تحقیق علمی که روی ۲۸۰ نفر در کشور ژاپن انجام شد، مشخص شد پیاده‌روی در جنگل تا ۴ درصد از تپش قلب و بالغ بر دو درصد از فشار خون مردم می‌کاهد.

طبیعت‌گردی و بیرون بودن از خونه توانایی تمرکز افراد رو افزایش می‌دهد

این مطلب را هم بخوانید :   ۷ نشانه انواع آلرژی که با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته می شوند

تو یه تحقیق، محققان از شرکت‌کننده‌ها خواستن تا قدرت تمرکز خود رو زیاد کنن. بدنبال اون، تعدادی به طبیعت پناه برده و پیاده‌روی کردن، عده‌ای در همون فضای شهری راه رفتن و بعضی هم فقط استراحت و ریلکس کردن. پس از برگشت این گروه‌ها، محققان از همه‌شون خواستن تا به ویرایش متن بپردازند.

نتیجه این آزمایش این بود، کسایی که ۲۰ دقیقه در پارک قدم زده بودن بسیار بهتر و متمرکزتر از بقیه کاراشون رو به انجام رساندند.

حضور در طبیعت هم اینکه موجب تقویت خلاقیت می‌شه

انگار روش درمان فکر کنین که هیچ‌ تاثیر منفی در زندگی شما نداره و می‌تونه بدون کوچیک‌‌ترین هزینه‌ای تاثیر خیلی عجیبی در خلاقیت شما داشته باشه. در سال ۲۰۰۸ میلادی یه جور روش درمان موسوم به «طبیعت‌درمانی» معرفی شد و صحبت اصلی اون این بود که تا می‌تونید وقت خود رو در طبیعت سپری کنین.

در مطالعه تحقیقاتی دیگری هم مشخص شد کسایی که ۴ روز رو در دل طبیعت سپری کرده بودن، ۵۰ درصد بهتر از بقیه می‌تونن به حل موضوع و پیدا کردن راهکارهای مناسب‌تر بپردازند.

بیرون رفتن از شکل‌گیری و پیشرفت سرطان پیشگیری می‌کنه

جالبه بدونین که تعدادی از تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده‌ان که بودن در طبیعت مخصوصا در جنگل باعث ترشح پروتئین‌های ضد سرطانی می‌شه. پروتئین‌هایی که به این واسطه ترشح می‌شن تا ۷ روز پس از سفر در بدن دووم دارن.

در مطالعه علمی دیگری که در کشور ژاپن انجام گرفته، «حموم جنگل» رو به عنوان روشی واسه پیشگیری از سرطان عنوان کرده. اونا هم اینکه به این نتیجه رسیده‌ان، در مناطقی که تراکم جنگلی زیادی دارن، اندازه مرگ‌ومیرهای به وجود اومده به وسیله سرطان بسیار پایینه.

جنگل هم اینکه دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شه

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام شد، محققان ثابت کردن فضای جنگلی اثرات مثبت زیادی روی سیستم ایمنی بدن آدم داره.