لپ تاپ یا کامپیوتر؟ کدام برای شما مناسب است؟

با پیشرفت سریع فناوری ، لپ تاپ و کامپیوتر (PC) تقریبا ویژگی های یکسانی را ارائه می دهند که هر دو می توانند نیازهای ما را برآورده کنند. همچنین تفاوت هایی بین لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد. وقتی نوبت به انتخاب می رسد، بستگی به این دارد که کدام یک می تواند با نیازهای شما سازگارتر باشد.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟ در این مقاله، مزایا و معایب لپ تاپ در مقابل کامپیوتر شخصی را از چند جنبه مورد بحث قرار خواهیم داد؛ در ادامه با سایت تک کنترل همراه باشید.

1- عملکرد

برنده : کامپیوتر شخصی (PC)

به طور کلی، PC عملکرد بهتری نسبت به لپ‌تاپ با همان قیمت دارد. از یک طرف، CPU اکثر لپ‌تاپ‌ها برای مصرف انرژی کم و دوام طولانی طراحی شده است که نرخ کلاک استاندارد آن کمتر از کامپیوتر است. یعنی عملکرد لپ تاپ ضعیف تر است. از طرفی عملکرد خنک کننده کامپیوتر بسیار بهتر است به طوری که CPU می تواند در فرکانس های بالا برای مدت طولانی کار کند، حتی می توان از آن به صورت اورکلاک استفاده کرد. با این حال، عملکرد خنک کننده لپ تاپ به دلیل فضای کمتر ضعیف تر است. اگر دما خیلی بالا باشد، CPU به طور خودکار در فرکانس‌های پایین‌تر کار می‌کند. بنابراین، عملکرد لپ تاپ نسبتا ضعیف تر از کامپیوتر است. به طور مشابه، پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ نیز به دلیل مصرف انرژی و عملکرد خنک‌کننده برای اجرا در فرکانس پایین‌تر طراحی شده است.

برای آگاه شدن از آخرین اخبار تکنولوژی تک کنترل حتما به سایت تک کنترل سر بزنید.

این مطلب را هم بخوانید :   فروشگاه اینترنتی فصیحی پلاست

2- قابل حمل بودن

برنده : لپ تاپ

کامپیوتر از نظر اندازه بزرگ است و دارای مانیتور جداگانه است در حالی که لپ تاپ فضای کمی را اشغال می کند. واضح است که حمل کدام راحت تر است. شما می توانید از لپ تاپ در هر زمان و هر مکان استفاده کنید اما از PC نه. بنابراین، لپ تاپ برای استفاده در همه جا عالی است.

اگر فردی هستید که به طور مداوم از جایی به جای دیگر حرکت می کنید و یا مدام سفر می کنید، بهترین انتخاب برای شما خرید یک لپ تاپ کوچک و سبک است که توانید آن را با خود به همه جا ببرید و در هر مکانی از آن استفاده کنید.

3- مصرف برق

برنده : لپ تاپ

به دلیل مصرف انرژی و عملکرد خنک کننده، طراحی عملکرد CPU لپ تاپ ضعیف تر از کامپیوتر است. علاوه بر این، کامپیوتر دارای کارت گرافیک قوی‌تر و رم بیشتری است که به شما امکان می‌دهد کارهای بزرگ‌تر و سنگین تری را مدیریت کنید. اما این بدان معناست که یک کامپیوتر انرژی بسیار بیشتری نسبت به لپ تاپ مصرف می کند.

پس درواقع به این صورت است که اگر عملکرد و کارایی بهتر برای شما مناسب تر است، یک کامپیوتر شخصی و اگر مصرف کم انرژی و راحتی در جا‌به‌جایی را ترجیح می دهید یک لپ تاپ تهیه کنید.

برای مطالعه و آگاهی از مشخصات فنی گوشی ها تک کنترل در بازار به سایت تک کنترل سر بزنید.

4- عملکرد خنک کننده

برنده : کامپیوتر شخصی (PC)

فضای بزرگ کیس و یک فن بزرگ در کامپیوتر باعث می شود PC مزیت خنک کنندگی بی نظیری نسبت به لپ تاپ داشته باشد. علاوه بر این، سیستم خنک کننده آبی برای کامپیوتر بهترین راه حل خنک کننده است که امکان حذف سریع گرما را بدون آلودگی صوتی فراهم می کند. با این حال، وقتی یک برنامه سنگین را روی لپ‌تاپ اجرا می‌کنید، صدای سوت فن کامپیوتر و هوای گرم به شما این حس را می‌دهد که عمل خنک‌کردن برای لپ‌تاپ کار سنگینی است.

این مطلب را هم بخوانید :   ساید چنل چیست؟ چگونه می توان آن را خریداری کرد؟

به طور کلی لپ تاپ ها برای انجام و پردازش کارهای بسیار سنگین ساخته نشده اند و به جز بعضی از مدل های خاص آنها که قدرت و کیفیت بسیار بالایی دارند و همینطور بسیار سنگین و گران قیمت هستند، اکثر لپ تاپ ها در انجام و پردازش پروژه های سنگین داغ می کنند و نمی توانند از نهایت قدرت خود استفاده کنند، در حاب که یک PC می تواند به راحتی بدون هیچ مشکلی همان کارها را انجام دهد.

5- توسعه پذیری

برنده : کامپیوتر شخصی (PC)

شکی وجود ندارد که یک PC از لپ تاپ در قابلیت توسعه بسیار بهتر عمل می کند. کامپیوتر فضای خالی زیادی برای گسترش دارد که می توانید RAM، هارد دیسک، GPU و CPU را اضافه یا تغییر دهید تا در صورت نیاز عملکرد کامپیوتر را بهبود ببخشید. برعکس، رم و هارد دیسک تنها اجزایی هستند که در لپ تاپ قابل ارتقا هستند. سایر اجزا یا غیرقابل حرکت و داخلی هستند یا اینکه لپ تاپ برای استفاده با قطعه ارتقا یافته طراحی نشده است.

6- تعمیر پذیری

برنده : کامپیوتر شخصی (PC)

باز کردن کامپیوتر و تعویض اجزای داخل آن بسیار راحت است. علاوه بر این، اجزای کامپیوتر جهانی هستند. بنابراین، پیدا کردن قطعه آسیب دیده یا خراب شده و سپس جایگزینی آن کار سختی نیست. در مورد لپ تاپ نیز برای جداسازی و تعمیر نیاز به تکنسین های متخصص و ابزارهای تخصصی دارد که تعمیر آن برای افراد عادی بسیار دشوار است و ممکن است با باز کردن اشتباه قطعات به دستگاه صدمه وارد کنند.

این مطلب را هم بخوانید :   فروشگاه اینترنتی کریپتالین _ بهترین قیمت تجهیزات اصل

برای بررسی سیستم مورد نیاز بازی ها تک کنترل برای کامپیوترهای خود، به سایت تک کنترل مراجعه کنید.

سخن پایانی :

آیا کامپیوتر بهتر از لپ تاپ است؟ هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد. لپ تاپ و کامپیوتر هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما باید سیستم خود را بر اساس نیازها و ترجیحات و سبک زدنگی خود انتخاب کنید.

بسیار توصیه می شود که PC را برای کسانی انتخاب کنید که نیازی به جا‌به‌جایی آن ندارند و نیاز بالایی به عملکرد و پردازش بالا برای بازی، ویرایش گرافیکی یا ویدیویی دارند.

در مورد لپ تاپ، برای کسانی که فقط نیاز به گشت و گذار در اینترنت، چت، تماشای فیلم، ایمیل، کار با اسناد و غیره دارند مناسب است.