عناصر اصلی استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

عناصر اصلی استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • بازاریابی
  • بازاریابی هدف دار
  • تحلیل بازار

سرفصلای مقاله

 

  • اهداف
  • بازار هدف
  • تحلیل وضعیت سازمان ( SWOT )
  • پیام
  • فعالیتا

 

امتیاز این پست

روش هدف دار بازاریابی موفق، راه های به درد بخور بودن رو واسه رسیدن به مشتریان ارائه میده و در آخرً موجب افزایش وفاداری خریداران به اجناس و خدمات می شه. برنامه بازاریابی با دقیق شدن و فوکوس کردن بر فرصتا موجب افزایش فروش شده و تاثیر اون به گونه ایه که با به کار گیری نقاط قوت شرکت، برنده ها میتونن در رقابت بازار پیروز شن. در واقع روش هدف دار بازاریابی با در نظر گرفتن شناخت کامل از برند، کار و کاسبی، صنعت و مشتریان تنظیم و تدوین میشه و اگه به درستی مشخص شده باشه، بازاریابان و صاحبان کار و کاسبی می تونن با در نظر گرفتن اون برنامه های بازاریابی خود رو تنظیم کنن و مطمئن باشن که اجرای اونا تاثیر زیادی بر کارکرد برند داره.

 

 عناصر مهم و در رابطه تو یه برنامه بازاریابی شامل موارد زیره :

اهداف

عنصر اصلی در روش هدف دار بازاریابی موفق، داشتن اهدافی واقعی س. یه هدف واقعی، توضیح مشخصیه از اون چیزی که می خواید به وسیله برنامه بازاریابی خود به انجام برسونین. روشنه که هدف اصلی هر روش هدف دار بازاریابی رسیدن به مشتریان و کسب سوده؛ اما در کنار این موارد، نام و اعتبار شرکت شماس که باید پیشرفت پیدا کرده و در بازار هدف و مخصوصا تو ذهن مشتریان تون نقش ببنده و پیشرفت یابد. برند و هویت شما، تعیین کننده نوع نگاه مشتریان، در مورد شرکتتون هستش. دیگه هدف مهم روش هدف دار بازاریابی شما ممکنه سرویس دهی با کیفیت و دائمی به مشتریان باشه.
به هر صورت هدف خود رو از راه اندازی کار و کاسبی مشخص کنین تا بتونین با به کار گیری برنامه های روش هدف دار بازاریابی به یافته های مطلوب و مورد نظرتون برسین.

بازار هدف

شناسایی مشتریان بالفعل و بالقوه شما و درک نیازهاشون، عنصری کلیدی در تعیین روش هدف دار بازاریابی موفق حساب می شه. با این اطلاعات می تونین بسیار مؤثرتر از بقیه رقبا در بازار، خواسته های مشتریان رو در نظر بگیرین و در تأمین اون بکوشید. البته کسب وکار شما نمی تونه تموم نیازای مربوط به تک تک افراد رو شناسایی کنه، بلکه باید بازار کسب وکار خود رو موشکافی کرده و تا جایی که ممکنه بر نیازای افراد درون بازار هدف تمرکز کرد. اگه بر هدف تون متمرکز نشید، زمان، انرژی و پولتون رو هدر می ‎بدین. شناسایی بازار هدف و توجه به نیازای مشتریان، موجب افزایش وفاداری و رابطه بهتر با مشتریان می شه.

این مطلب را هم بخوانید :  آموزش سئو برای مبتدیان

موشکافی

 

تحلیل وضعیت سازمان ( SWOT )

روش هدف دار بازاریابی موفق، نیازمند تحلیل و بررسی (SWOT) درست و دقیقه. این وسیله برنامه ریزی، نقاط ضعف، قوت، فرصتا و تهدیدهای کسب وکار شما رو تفکیک می کنه. مثلا اگه شرکت شما نامی شناخته شده در بازار باشه، این موضوع یه نقطه «قوت» حساب می شه وگرنه، گمنام بودن کسب وکار شما یه جور «ضعف» واسه کار و کاسبی تون میشه. هم اینکه افزایش یهویی درخواست در نقطه ای از بازار واسه شما یه «فرصت» است و از طرف دیگه معمولا ورود رقبای جدید یه «تهدید» حساب می شه.

برنامه ریزی

یافته های این تحلیل، روش هدف دار بازاریابی شما رو تقویت می کنه. مثلا اگه یه عرضه کننده مواد اولیه، هزینه ساخت محصول کم اهمیتی رو شدیدا زیاد کنه، شما ممکنه، خط تولید اون محصول رو تغییر بدین و یا به دنبال عرضه کننده جدیدی بگردین؛ و یا اگه تحلیل SWOT شما مشتریان پراهمیتی رو شناسایی کرده ولی وضعیت مالی کسب وکار شما واسه رابطه با اونا ضعیفه، شاید بهتر باشه که از فعالیتای تبلیغاتی رایگان کلامی در روش هدف دار بازاریابی خود استفاده کنین.
تحلیل SWOT مشخص میکنه واسه رسیدن به هدف کار و کاسبی باید بر چه مواردی تمرکز کنیم تا اونا رو تقویت کنیم، چه مواردی رو باید اصلاح یا حذف کنیم و چه توانمندیایی رو باید به مجموعه خود اضافه کنیم. شاید این تحلیل به نظر آسون بیاد اما اگه درست انجام شه و تموم اطلاعات لازم رو در خود جا بده، با مراجعه به اون میتونین برنامه روش هدف دار بازاریابی خود رو بهتر و مفیدتر تدوین کنین.

پیام

تو یه روش هدف دار بازاریابی موفق، پیام شرکت باید روشن باشه و بتونه مشتریان رو جذب کنه. انتقال این پیام بازاریابی باید به طور دائمی انجام شه تا کار و کاسبی شما رو از بقیه جدا کنه. با این نوع پیام رسانی جایگاه منحصر به فرد شرکت شما به عنوان کسب وکاری شناخته می شه که نسبت به رقبا، خدمات و اجناس بهتری رو با بیشترین کیفیت، در اختیار مشتریان خود میذاره. هر پیام بازاریابی باید در مورد مزیتایی باشه که اجناس و یا خدمات شرکت می تونه به مشتریان خود ارائه دهد.
تلاش کنین هدف اصلی کار و کاسبی تون رو پیام برندتون بذارین. پیام شما باید در رابطه و جذاب باشه تا تو ذهن مشتریان بمونه، هم اینکه تلاش کنین در نمایش پیام برندتون خلاقیت به خرج بدین، حتی کمی هوشمندی در جا و زمان انتشار پیام میتونه یافته های غیر قابل تصوری رو واسه شما به ارمغان آورد.

این مطلب را هم بخوانید :  چگونه یک متن جذاب برای بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟

هوش

حتما در روند نوشتن و تدوین پیام برند از تحقیقات بازار استفاده کنین، به این صورت متوجه میشین باید بر چه مواردی تاکید داشته باشین، با چه ادبیاتی پیام رو بنویسین و در چه زمان و از چه کانال اونو به مشتریان هدف تون برسونین.

 

فعالیتا

انجام تاکتیکای بازاریابی و کمپینای بازاریابی کامل و هم جهت با بقیه عناصر برنامه بازاریابی (اهداف، بازار هدف، …) در موفقیت روش هدف دار بازاریابی نقش زیادی داره، و به شما کمک می کنه که اجناس و خدمات تون رو بهتر به بازار هدف معرفی کنین. این فعالیتا که معمولا براساس تواناییای شرکت و نیازای بازار هدف پایه گذاری شده، شامل تبلیغات، روابط عمومی، کمپینای کامل اینترنتی، نمایشگاه ها، به کار گیری رسانه های چاپی و… می‎ باشه.
واسه تدوین کمپین بازاریابی باید به روشای هدف دار بازاریابی مراجعه کنین تا فهمیده باشین هدف از کمپین باید فروش باشه یا افزایش باخبر شدن از برند و یا مسائل دیگه. هم اینکه تحقیقات بازار مشخص می کنه نیاز اصلی مخاطباتون چیه و به این صورت می تونین در تعیین پیام برند و تدوین کمپینای تبلیغاتی هدف دار عمل کنین تا نتیجه بهتری بگیرین.

 

روش هدف دار بازاریابی ، جز اساسی در طرح کار و کاسبی و برنامه های بازاریابی حساب می شه و می تونه به عنوان راهنمای کارکرد استفاده بشه تا تموم تلاشای بازاریابی به یه جهت تجمیع شن. یادتون باشه تعیین روش هدف دار بازاریابی بدون شناخت کافی از بازار، وضعیت داخلی برند و مشتریان ممکن نیس یا دست کم یافته های قابل اتکایی رو در اختیارتون نمی ذاره.

روش هدف دار بازاریابی و تبلیغات کار و کاسبی خود رو تدوین کنین!

درخواست مشاوره

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

edame