امگا ۳ | همه چیز در مورد خواص امگا ۳ و ضرورت مصرف آن | تغذیه سالم

امگا ۳ | همه چیز در مورد خواص امگا ۳ و ضرورت مصرف اون

نام امگا ۳ رو حتما شنیدین و میدونید که ماهی منبع امگا ۳ه. مصرف امگا ۳ باعث تقویت حافظه و جلوگیری از پیری زودرس می شه. در این مطلب اطلاعاتی کامل در مورد امگا ۳ می خونین.

خواص و مضرات مصرف امگا ۳ واسه بدن

اسیدهای چرب امگا ۳ (Omega-3 fatty acids) ماده ای کلیدی واسه رشد  طبیعی و نرمال افراده. بنظر می رسه که کمبود و یا از دست دادن اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی ،عامل قابل توجه خیلی از بیماریا هستن. از اونجا که بدن آدما قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا ۳ نیس، ما باید این اسیدهای چرب رو از راه رژیم غذایی بگیریم.

قنبری کارشناس تغذیه درباره مصرف و فواید امگا ۳ میگه:امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب لازمه که در ساختمون بعضی چربی ها وجود داشته و ویژگیای خاصی داره. این اسیدهای چرب رو به خاطر این لازم نامیده ان که واسه ادامه زندگی بدن به طور کامل لازم ان و به وسیله بدن خود آدم قابل تولید نیستن و حتما باید از راه رژیم غذایی و مکملا تامین شن.

در مورد شناسایی اسیدهای چرب اولین تحقیق به سال ۱۹۵۰ برمیگرده و بررسی ای که روی اسکیموها انجام شد.

مطالعه روی خون اسکیموها نشون داد، با وجود اون که اسکیموها غذای اصلی خود رو از گوشت حیوانات پرچرب شکاری جفت و جور می کردن ولی اسیدهای چرب موجود در خون اونا مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوب و گرفتگی رگا می شد.

در اون چند سال امگا ۳ رو هم معنی با روغن ماهی می دونستن اما اسیدهای چرب امگا ۳ در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته خوب شناخته شدن و در بیست سال گذشته در مورد نقش اونا در سلامت، تحقیقات بیشتری انجام شده.

چربیا در ساختمون سلولی بدن و به خصوص سلولای مغزی شرکت دارن. اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقشای به خصوصی اجرا می کنن.

تحقیقات نشون دادن امگا ۳ تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنشای عصبی و افسردگی داره، طوری که اگه روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران گرفتار به میگرن داده شه، در بعضی موارد موجب کنترل مریضی اونا می شه.

طبق تحقیقات گذشته انجام شده، امگا ۳ نه فقط در پیشگیری از بعضی سرطانا و بیماریای قلبی بلکه در کاهش مشکلات شیمی درمانی هم موثر هستن.

مصرف امگا ۳ در بیماران گرفتار به سرطان پستون به خصوص مریضایی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرن و دچار مشکلات عصبی هستن و اعصاب دست و پای اونا دچرا گز گز و درد شدید می شه، خوبه.

بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا ۳، شکلای جور واجور ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتون و گردوه. در واقع منبع امگا ۳ در ماهیایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی هست. در گیاهان هم روغنای سویا، آفتابگردان، دانه کتون و گردو، فندق و کنجد شامل امگا ۳ هستن.

علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا ۳ مانند بعضی نونا، آب میوه ها، روغنا و تخم مرغ مورد پیشنهاد کارشناسان تغذیه س.

اگه در سبد غذایی خونواده به صورت میانگین ۳ تا ۴ بار در هفته هر بار ۸۰ تا ۱۲۰ گرم ماهی مصرف شه، افراد اصلا یازی به مصرف امگا ۳ ندارن ولی اگه ماهی مصرف نمی شه، میشه از مکمل امگا ۳۳ استفاده کرد.

ضرورت مصرف امگا ۳ در بدن

مقدار مکمل مصرفی در دوز غیردرمانی، یه گرم در روز و در دوز درمانی ۳ گرم در روزه. مکمل امگا ۳ باید زیر نظر دکتر و پس از انجام آزمایشای لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن، تجویز شه چون مصرف خودسرانه این مکمل، آسیب به دنبال داره.

از اونجا که مکمل امگا ۳ یه نوع اسید چربه؛ اگه بیشتر از مقدار لازم مصرف شه، با اسید چرب امگا ۶ که واسه کارکرد بینایی و مغزی لازمه رقابت می کنه و اندازه جذب اونو پایین می آورد.

از طرف دیگه وقتی امگا ۳ به طور خاص در برنامه ریزی گذاشته می شه، کلسترول که واسه غشای سلولای بدن لازمه، کم شده و اتحاد غشاهای سلولی از بین میره.

در دوره های خاصی مانند بارداری یا شیردهی هم مصرف مقادیر بالای امگا ۳ می تونه خطرساز باشه.

افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن پاسخای سیستم ایمنی رو از جا در آورد و واکنشای دفاعی مانند جواب به میکروبا رو ضعیف می کنه. افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن هم اینکه می تونه تری گلیسرید خون رو به عنوان تامین کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین تر آورد و فرد رو دچار کمبود انرژی کنه.

هم اینکه اضافه دریافت اون در بدن اکسید می شه و پس از اکسیداسیون، به بافتای جور واجور از جمله عروق و حتی کبد آسیب میرسونه و موجب ایجاد کبد چرب شه.

با تموم خواص مفیدی که مصرف امگا ۳ داره ولی واسه بعضی هم مضره. افراد دچار مشکلات خونی، کسائی که پوستشون خیلی راحت دچار کوفتگی و کبودی می شه، آدمایی که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنن، آدمایی که به غذاهای دریایی حساسیت دارن و کسائی که فشارخون خیلی بالا و کنترل نشده دارن، نباید امگا ۳۳ مصرف کنن.

منابع غذایی به درد بخور واسه مصرف امگا ۳

مصرف دوز بالای امگا ۳، سیستم ایمنی بدن رو سرکوب می کنه؛ پس کسائی که سیستم بدنشون ضعیفه، نباید اونو استفاده کنن.

مصرف امگا ۳ در واقع می تونه در نبود دچار شدن به یه سری از بیماریا به درد بخور باشه.

اولین و مهمترین تاثیری که امگا ۳ به اون معروف شده، نقش اون در پیشگیری از بیماریای قلبی و عروقی است، هم اینکه رژیم غذایی پر از امگا ۳، مانع خشکی و ریزش مو می شه.

به گفته پزشکان، سالمندان واسه پیشگیری از فراموشی باید غذاهای شامل امگا ۳ مصرف کنن. هم اینکه امگا ۳ موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شه.

یافته های تحقیقات نشون میده آدمایی که اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ در خون اونا کمه، نسبت به بقیه رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی تری دارن و هم دارای علائم ضعیف افسردگی هستن، در عین حال آدمایی که اسیدهای امگا ۳۳ بیشتری در خون دارن سازگارترند.

بهتره مکمل امگا ۳ رو همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد چون مکمل اون یه جور روغنه و همراه غذا بهتر جذب می شه البته آدمایی که پس از مصرف اون دچار ضعف در پا می شن، می تونن مکمل رو قبل از خواب مصرف کنن.

همه چیز درباره ضرورت مصرف “امگا ۳”

منبع : ایسنا

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *