امکان بازگشت چاقی همیشه وجود دارد | رژیم غذایی

امکان برگشت چاقی همیشه هست 

اگه وقتی چاق بودین و حالا با رژیم و راه های مختلفی تونسته اید لاغر شید باید حواستون باشه چون شما اگه مثل قبلی رفتار غذایی داشته باشین بازم چاق میشی. کاهش وزن واسه خیلی از افراد آسونه؛ اما رقابت واقعی به حفظ وزن برمیگرده، یعنی افراد زیادی هستن که در لاغر شدن موفق می شن اما بدیش اینه دوباره به وزن قبلی خود و دوران اضافه وزن بر می گردن.

تلاش واسه لاغر موندن مثل پریدن روی تور آکروبات بازیه. هر قدر پرش بلندتری انجام بدیم، سریع تر به حالت اول خود بر می گردیم. این وسط مشکل فقط هزینه نیس، بلکه سلامت تون هم ممکنه آسیب ببینه.

از دست دادن توده عضلانی و وقوع حمله به سیستم ایمنی بدن ازجمله آسیبای احتمالیه. به دست آوردن وزن از دست داده که به عنوان «چرخه وزن» شناخته می شه، اتفاقیه که واسه ۷۵درصد از آدمایی که رژیم کاهش وزن می گیرن، اتفاق می افته.

پس بهتره دلایل دقیق بروز این مسئله رو بدونین تا بتونین از آسیبای اون جلوگیری کنین. واسه کمک به شما در ادامه، عادی ترین عوامل موثر بر افزایش دوباره وزن رو مورد بررسی قرار داده و به چگونگی مقابله با اونا می پردازیم.

۱.بی برنامه غذا می خورید

شادباش می گیم، موفق شدید! شما تونستید به وزن دلخواه تون برسین، اما کاهش وزن معنیش این نیس که می تونین مثل قبل غذا بخورین. در واقع، حتی ممکنه واسه ثابت نگه داشتن وزن نرمال تون مجبور به خوردن غذای کمتری باشین، چون بدن شما در وزن جدید خود به سوخت کمتری نیاز داره.

وقتی مقدار خیلی از وزن تون رو کاهش می دید، سوخت و ساز بدن افت می کنه. این به دلیل مکانیسمی اتفاق می افته که به عنوان کاهش سوخت و ساز شناخته می شه.

۲.این روحیه رو از یاد ببرین

اگه زندگی پرمشغله شما رو خسته و فرسوده کرده، ممکنه از نظر وزنی تحت تاثیر قرار بگیرین. کورتیزول یا همون هورمون استرس وقتی ترشح می شه که تحت فشار هستیم. این هورمون باعث می شه که بدن سوخت و ساز مواد غذایی رو یواش تر بکنه.

هم اینکه، وقتی تحت فشار هستیم، بیشتر به غذاهای چرب و قندی رو میاریم، در نتیجه ممکنه تموم زحماتی که واسه کاهش وزن کشیده ایم یهویی از بین بره.

۳.بزرگ ترین اشتباهی که مرتکب شدید

داشتن یه رژیم غذایی سالم و متعادل یکی از مهم ترین حولوحوش یه برنامه کاهش وزنه؛ اما وقتی به اهداف کاهش وزن خود دست پیدا میکنین، دنباله روی از برنامه کاهش وزن از اهمیت بیشتری بهره مند می شه.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آلاباما در تحقیقات خود دریافت شرکت کنندگانی که پس از کاهش وزن دست از تمرین برمی دارن، با کم شدن سوخت و ساز مواجه می شن. در مقابل، کسائی که بازم ۴۰دقیقه در هفته به تمرین می پردازن، مثل همیشه کالری می سوزونن. پس لطفا بعد از رسیدن به هدف کاهش وزن خود، دور فعالیت و ورزش رو خط نکشید و ادامه بدین.

۴.کارکرد دستگاه گوارش تون ضعیفه

عادات غذایی ناسالم در دراز مدت می تونه سیستم گوارش شما رو دچار مشکل کرده و تلاشاتون رو الکی کنه؛ چون باکتریای مفیدی که در روده زندگی می کنن، نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارن. مهم تر از همه اینکه باکتریای به درد بخور، هورمون گرسنگی و وزن شما رو تحت تاثیر قرار میدن.

۵.به برنامه های تکراری عمل میکنین

ادامه دادن تمرینات واسه حفظ سوخت و ساز بدن لازمه، اما اگه تازگیا تمرینات خود رو تغییر نداده اید، ممکنه شکم ۶تکه تون رو خیلی راحت از دست بدین.

دکتر شون ولز در این باره میگه: «اگه همون تمرینات همیشگی رو تا چند ماه ادامه بدین، بدن تون دیگه به رقابت کشیده نمی شه؛ این بدون معناست که سوخت وساز بدن پیشرفت نمی کنه.» تغییر ندادن برنامه ورزشی همون قدر مضره که رها کردن ورزش پس از کاهش وزن.

۶.اختلالی که باید جدی بگیرین

میدونید وقتی که خسته اید، سوخت وساز بدن کندتر می شه؟ حتی از دست دادن یه خواب کوتاه ۳۰دقیقه ای هم شانس موفقیت شما رو کم می کنه.

محققان در یکی از تحقیقات گذشته خود به این نتیجه رسیدن آدمایی که در هفته ۳۰دقیقه کمتر از بقیه می خوابن، ۱۷درصد بیشتر درمعرض چاقی هستن! پس خیالات قدیمی خود درباره خوابیدن رو دور بریزین و خواب خود رو متناسب با نیاز خود تنظیم کنین.

۷.این عادت غذایی رو ترک نکردید

غذاهای منجمد با برچسبای مناسب به بازار عرضه می شن؛ پس نمیشه کسی رو به خاطر انتخاب اونا سرزنش کرد. هرچند خیلی از اونا غذاهای سالمی هستن، اما درواقع دشمن کاهش وزن حساب می شن. صرف اینکه اونا در اندازه های کوچیک و به صورت کم کالری عرضه می شن، معنیش این نیس که می تونین از اونا استفاده کنین.

غذاهای منجمد مانند مواد غذایی فرآوری شده شامل مقدار زیادی قند هستن. بهتره از غذاهای تازه و طبیعی که کمترین اندازه نگهدارنده رو دارن، استفاده کنین.

۸.واسه جایزه دادن به خود راه بدی رو در پیش می گیرین

اگه تازگیا وزن کم کردین، باید جشن بگیرین! اما اگه در جشن خود به خوردن غذاهای چرب و قندی بپردازید، احتمال داره که دوباره و خیلی زود وزن اضافه کنین. این نکته به مهمانیا و جشنای دیگه هم که در اون حضور دارین، مربوط می شه.

هممون دوست داریم که از شکلای جور واجور و اقسام شیرینیا و غذاهای خوشمزه روی میز بخوریم، اما شما که تازگیا وزن کم کردین، بیشتر از هر چیز باید مراقب برگشت وزن خود باشین.

۹.دیگه به پروتئین توجه نمی کنین

پس از رسیدن به وزن ایده آل، بعضی عادات غذایی کنار گذاشته می شن. نخوردن پروتئین کافی یکی از این عاداته که معمولا باعث افزایش دوباره وزن می شه.

دریافت مواد مغذی کافی مانع از تحلیل رفتن عضلات می شه، اما اگه به اندازه کافی مواد مغذی نخورین، سطح سوخت وساز بدن کم میشه. حفظ حجم عضلانی کمک می کنه سریع تر کالری بسوزونین و از شر چربیای مازاد بدن خلاص شید. بدون عضلات، مستعد زیاد شدن وزن ناخواسته هستین.

۱۰.داروهای خاص مصرف می کنین

اگه تازگیا چند داروی جدید واسه تون تجویز شده و پس از اون دچار اضافه وزن شدین، باید دکتر تون رو در جریان بذارین. داروهای ضد افسردگی، قرصای ضد بارداری، بتا بلاکرها، داروهای ضد تشنج و آنتی میگرن، استروئیدها و داروهای درمان آرتریت روماتوئید می تونن بر اشتها، متابولیسم و وزن شما موثر باشن. اما نباید خودسرانه مصرف دارو رو کنار بذارین.

۱۱.زیادی اهل خوش گذرانی هستین

این به طور کامل طبیعیه که هر چند وقت یه بار پس از یه روز سخت کاری با دوستان تون خوش بگذرونین. خوردن غذای رستورانا و دسرهای خوش آب و رنگ کافه ها در حد میونه روی اشکال چندانی نداره، اما اگه این کار به یه عادت همیشگی تبدیل شه، می تونه به زیاد شدن وزن تون برسه.

۱۲.از التهاب طولانی رنج می برید

التهاب طولانی به دلیل آلرژی فصلی، آلرژنای غذایی مخفی یا خوردن بیشتر از اندازه غذاهای التهاب آور می تونه بدترین کابوس شما باشه. التهاب یه عکس العمل دفاعی طبیعیه که بدن شما واسه هدف قرار دادن و خلاص شدن از شر حمله کنندگان بالقوه درپیش میگیره، اما اگه سیستم ایمنی بدن به دلیل این واکنشا دچار مشکل شه، ممکنه وزن تون تحت تاثیر قرار بگیره.

۱۳.از رفتن روی ترازو فرار می کنین

پس از ماه ها کنترل وزن، تمرینات خسته کننده و پیروی از یه رژیم غذایی سخت به هدف خود رسیده اید. اما بعد از گذشت دو ماه احساس می کنین که شلوار جین جدیدتون تنگ شده. اگه مانند بیشتر افراد رژیمی به ورزش و رعایت رژیم غذایی ادامه می دید، اما روی ترازو نمی رین، اشتباه می کنین.

البته عددی که روی ترازو مشاهده می شه، تنها راه قضاوت درباره اندازه موفقیت شما نیس، تحقیقات نشون میدن کسائی که از ترازو فراری هستن، در مقایسه با بقیه بیشتر وزن اضافه می کنن.

۱۴.تموم روز رو یه جا نشسته اید

خیلی از افراد هر روز به مدت طولانی پشت میز می شینن. کارشناسان می گن این کار خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و سرطان رو زیاد می کنه و باعث مرگ زودرس می شه؛ حتی اگه بازم ورزش کنین و جنب و جوش داشته باشین.

در واقع، کسائی که تمرینات خود رو به یه جلسه محدود کرده و باقی روز رو با نشستن و بی تحرکی می گذرونن، بیشتر از بقیه درمعرض خطرات سلامت قرار می گیرن. اینطوری، ممکنه تلاش تون الکی باشه و کم کم از اهداف کاهش وزن خود دور شید.

۱۵.بازم کربوهیدرات مصرف نمی کنین

کاهش مصرف کربوهیدرات به کاهش وزن آب بدن و نابود کردن وزن اضافی کمک می کنه؛ اما قطع مصرف کربوهیدرات در دراز مدت ممکنه مشکلات جانبی ناخوشایندی به دنبال داشته باشه و روال زندگی روزمره شما رو با مشکلاتی مثل خستگی، تحریک پذیری و بی حالی مواجه کنه، مسائلی که کامل با پرخوری در رابطه هستن.

۱۶.صبحونه نمی خورید

خوردن صبحونه مغز رو تقویت می کنه، اشتهای کاذب رو نابود می کنه، روند کاهش وزن رو ثابت نگه داشته و به موندگاری عضله سازی کمک می کنه. اما فقط در صورتی از این امتیازات بهره مند میشین که هر روز صبحونه بخورین. ندیده گرفتن یا حذف مهم ترین وعده غذایی روز ممکنه شما رو از شر کالریای صبحگاهی نجات دهد، اما شک نداشته باشین باعث می شه هنگام ناهار پرخوری کنین تا قار و قور شکم تون رو برطرف کنین.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *