املاح چه هستند؟ | تغذیه سالم

املاح در همه جا ، خاک ، آب ، گیاه و بدن آدم وجود دارن . در بدن ما هم شکلای جور واجور مختلفی از اونا هست  که به اسخوانهایمان محکم می کنه و زندگی سلولهای بدنمون رو تأمین می کنه پس بهتره درباره اونا بیشتر بدونیم :

املاح مود نیاز بدن ما به دو دسته کلی تقسیم می شن :

املاح کلی (ماکرو) و املاح جزئی (میکرو) .

فرق این دو از اسمشون مشخصه .

املاح کلی

به اندازه بیشتری در بدن موجود هستن به خاطر همین ما به اندازه بیشتری از اونا نیازمندیم و

املاح جزئی

به اندازه کم در بدن ما وجود دارن پس روزانه اندازه کمی از اونا لازمه ولی این دلیل بر این نیس که ازدرجه اهمیت کمتری بهره مند هستن.

در بدن ما به صورت میانگین ۲ تا ۳ کیلو املاح جور واجور هست  که نصف بیشتر اون کلسیمه. املاح از راه غذا به بدن ما وارد شده ، در اثر هضم غذا آزاد می شن و به صورت یون، جذب دیواره روده می گردن و از راه خون به کبد و دیگه اندامها هدایت می شن . مقداری از اون، همون لحظه استفاده شده ، باقیمونده  ذخیره می شه و اضافی اون از بدن دفع می شه .

شرایط مختلفی بر جذب املاح مؤثره . مثلاً املاح موجود در بعضی غذاها بهتر ( منابع حیوونی) و در بعضی غذاا کمتر جذب می شن. خوردن بعضی غذاها با هم موجب می شه مواد غذایی موجود در یکی جذب املاح دیگری رو از جا در آورد کنه و یا سرعت ببخشد. مثلاً خوردن سبزیجات با غذاهای گوشتی جذب آهن موجود رو زیاد می کنه.

بعضی وقتا املاح جور واجور واسه ورود به دیواره روده رقابت می کنن ، مثلاً کلسیم موجود در لبنیات با آهن غذاهای گوشتی در ورود به خون رقابت
می کنه پس بهتره با هم مصرف نشن.

کسائی که مکمل مصرف می کنن باید مراقب باشن که مصرف زیادتر از اندازه یه عنصر جذب عناصر دیگه رو کم می کنه.

املاح در بدن ما فعالیتای متفاوتی دارن که از اون جمله تنظیم فعالیت آنزیما، کمک به انتقال مواد در دیواره سلول ، حفظ تعادل اسیدی و بازی بدن، استواری استخون ، حرکت عضلات ، انتقال پیامهای عصبی و صدها فعالیت دیگه س .

با پیگیری مطالب این بخش اطلاعات مفیدی درباره هر کدوم از املاح به دست میارید .

کارشناس تغذیه تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *