چگونه یک متن جذاب برای بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

چیجوری یه متن جذاب واسه بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟

رضا رجب پور

۲۴۹

۶

۲۰ ۱۰۲۹۳۸۴۱۷۹

همونجوریکه می دونین، اینستاگرام فضای بسیار محدودی رو واسه جلب توجه مخاطب در اختیار ما قرار نمی ده. به همین خاطره که خیلی از کارشناسان شبکه های اجتماعی تأکید دارن، انتخاب و نوشتن متن واسه بیو اینستاگرام از اهمیت زیادی واسه یه کار و کاسبی برخورداره. هرچند این مشکل، تنها مسئلۀ شرکتا و تجارتا نیس. خیلی از افراد هم واسه نوشتن متن بیو اینستاگرام خود با مشکل روبرو هستن.

اون چیزی که شما در بخش بیو اینستاگرام (همون Bio) یادداشت می کنین، باید بازتابی از شخصیت شما، اهداف و در صورت تجاری بودن صفحه، فرهنگ سازمانی شرکت شما باشه. در این مقاله می خوایم با مثالای جور واجور و خلاقانه، شما رو با چگونگی نوشتن یه متن واسه بیو اینستاگرام آشنا کنیم. پس اگه می خواید واسه Bio اینستاگرام خود، متنی جذاب و خیره کننده بنویسین، پیشنهاد می کنم به مطالعۀ این مقاله ادامه بدین.

قدم پنچم استارت آپ: روی استارت آپ خودتون سرمایه گذاری بکنین!

سرمایه گذاری

بیو اینستاگرام کار و کاسبی شما باید چه اهدافی رو دنبال کنه؟

یه بیوی جذاب اینستاگرام باید چند هدف رو به طور همزمان پوشش دهد:

  • اگه صفحه ای تجاری دارین، فعالیت تجاری شما رو به مخاطب معرفی کنه.
  • به مخاطب چگونگی ایجاد رابطه با شما رو نشون بده.

یه پروفایل اینستاگرام فوق العاده، موارد زیر رو به نمایش میذاره:

  • شخصیت و اهداف شما رو به نمایش میذاره.
  • مخاطب رو به انجام کاری مجبور کنه.

مثلا، حساب کاربری tourism_iran از یه عبارت تشویق کننده واسه جذب مخاطبانش استفاده کرده.

اگه حساب اینستاگرام خود رو به یه حساب تجاری (Business Account) تغییر دادین، با مراجعه به بخش Analytics اون می تونین از تعداد بازدیدها، کلیکا و Enagagement کاربران با صفحه اینستاگرام خود باخبر شید و رفتار مخاطباتون رو زیر نظر بگیرین.

اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام

واسه اینکه بتونین در نوشتن متن بیو واسه اینستاگرام صفحه تجاری خود به بهترین شکل ممکن عمل کنین، باید اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام رو بشناسین. می پپرسید به چه دلیل؟ ، جواب ساده س!. داشتن درک درست از اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام به شما کمک می کنه تا از همون اول بیو اینستاگرام تون رو با اطلاعات درست بیارایید. اینطوری، وقتی که کاربران صفحه اینستاگرام شما رو مشاهده می کنن، دقیقاً از فعالیت شما آگاه می شن و می دونن با دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما، چی عایدشان می شه.

شناخت اجزای تشکیل دهندۀ بیو اینستاگرام، اولین قدم واسه انتقال پیام به مخاطبان تونه. یه بیو اینستاگرام از موارد زیر تشکیل شده:

عکس پروفایل

تصویر پروفایل یا اصطلاحاً آواتار باید عکسی مربوط به فعالیت تجاری شما باشه. این تصویر می تونه لوگوی مجموعۀ شما یا یه عکس از اجناس تون باشه. این تصویر هرچه هست، باید بتونه حتی با وجود کوچیک بودن در فید جستجوی اینستاگرام، بازم کاربران رو به سمت خود جذب کنه.

بعضی از شرکتا و افراد مشهور، در کنار پروفایل خود یه تیک آبی دارن که نشون میده این حساب، حساب رسمی اونا در اینستاگرامه. با این حال، هنوز امکان درخواست این تیک آبی وجود نداره و اینستاگرام، براساس قوانین خاص خود یه حساب رو تایید (یا به اصطلاح Verify) می کنه.

نام و نام کاربری

نام کاربری شما در بالای صفحه پروفایل نشون داده می شه. دیگه صفحات اینستاگرام با به کار گیری نام کاربری، قادر به تگ کردن شما در پُستای خود هستن. نام شمام به شکل پررنگ در زیر تصویر پروفایل و در بالای بخش بیوگرافی قرار داره. نام و نام کاربری اینستاگرام، هر دو توانایی جست وجو شدن در اینستاگرام رو دارن. پس، بهتزه نام و نام کاربری خود رو با دقت انتخاب کنین.

بیو اینستاگرام

در این قسمت، شما باید با به کار گیری ۱۵۰ کاراکتر شرکت خود رو به مخاطبان معرفی کنین و اونا رو تشویق به انجام کاری در صفحه اینستاگرام خود کنین. در ادامۀ همین مقاله، متن بیو بعضی از شرکتای ایرونی و خارجی رو با هم بررسی می کنیم.

سایت

تنها یه محل در اینستاگرام هست که شما می تونین مستقیماً لینک یه سایت رو در اون بذارین و اون محل، بخش بیوه. پس بهتره از این فضا هوشمندانه استفاده کنین.

دسته بندی یا Category

دسته بندی یا Category که در زیر نام شرکت ظاهر می شه، مستقیماً با دسته بندی انتخاب شده در لینک صفحه فیس بوک شما در ارتباطه. واسه اینکه نوع تجارت شما در اینستاگرام مشخص باشه، حتماً باید حساب کاربری تجاری داشته باشین. مزیت مشخص کردن نوع تجارت در اینستاگرام اینه که دیگه احتیاجی ندارین از فضای اختصاصی Bio واسه توضیح نوع فعالیت تجاری تون استفاده کنین.

خطای ۴۰۴: داستان صفحه ای که پیدا نمی شه!

دکمه های تماس یا Call To Action

اینستاگرام تازگیا چندین لینک اضافی به حسابای تجاری اضافه کرده که به نبود اشغال فضای اختصاصی بیو کمک می کنه. شرکتا، قبل از معرفی این توانایی مجبور بودن تا نشانی شرکت و ایمیل خود رو در قسمت بیو در اختیار مخاطبان بذارن. این تکمه ها فقط در اپلیکیشن اینستاگرام نشون داده شده و از راه صفحات وب نمیشه دیدشون.

شما می تونین از درون اپلیکیشن اینستاگرام با کلیک روی گزینه های Edit Profile و بعد Contact Options به این موارد دسترسی داشته باشین. اگه قادر به مشاهده این گزینه ها نیستین، بهتره در اول مطمئن شید که حساب کاربری تون تجاریه.

علاوه بر اینکه اضافه کردن اطلاعات تماس در این بخش می تونه باعث کاهش تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شه، این حسن رو هم داره که زحمت جواب دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس از دوش شما ورداشته می شه.

همونطور که می‎ببینن، تصویر زیر نمونه ای از دکمه های CTA در اینستاگرام شرکت دیدوگرامه.

پرسونای مشتری چیه؟ راهی واسه درک عمیق مخاطب

ایمیل

وارد کردن نشانی ایمیل در این بخش باعث ایجاد یه دکمه ایمیل در پروفایل شما می شه. این دکمه در زیر همه اطلاعات دیگه قرار میگیره. وقتی که مشتری روی دکمه ایمیل کلیک می کنه، اینستاگرام اونو به اپلیکیشن ایمیل موجود در گوشی موبایل هدایت می کنه.

موبایل

نشانی

اگه کار و کاسبی تون از یه مکان واقعی اداره می شه، وارد کردن نشانی کامل به مشتریان کمک می کنه تا دفتر کار شما رو راحت تر پیدا کنن. وقتی که مشتریان روی دکمه Direction کلیک می کنن، نشانی محل کار شما به همراه شماره تلفن تون روی نقشه به اونا نشون داده می شه.

تماس تلفنی

راه دیگه نمایش اطلاعات تماس در پروفایل تجاری اینستاگرام، اضافه کردن یه شماره تلفنه. وقتی که فردی روی این دکمه کلیک کرد، میتونه در لحظه با شماره تلفن شما تماس بگیره.

برند شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت داره؟

ما از انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی، تا چیدن روش هدف دار و افزایش محبوبیت همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

نوشتن متن واسه بیو اینستاگرام

شما می تونین در بخش بیو با اضافه کردن خطوط و ایموجیا خلاقیت به خرج بدین؛ اما یادتون باشه که طرحی که در اپلیکیشن اینستاگرام نشون داده می شه، ممکنه در مرورگر، با به هم ریختگی مواجه بشه. مثلا پروفایل برنامه ۹۰ در اپلیکیشن اینستاگرام به این شکله.

خلاقیت

دقت کنین همون متن واسه بیو اینستاگرام در مرورگر ظاهر دیگری داره و Category اونم نشون داده نمی شه.

ایده ها و نمونه هایی از متن واسه بیو اینستاگرام

شرکتا از بخش بیو اینستاگرام خود به اشکال جور واجور استفاده می کنن.حال این استفاده می تونه به کار گیری هشتگای اختصاصی باشه یا هدایت افراد واسه ثبت نام در سایت. همه چیز به شما بستگی داره. شمام می تونین با کمی آزمون و خطا بهترین گزینه رو با در نظر گرفتن کسب وکار خود انتخاب کنین.

الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!

در ادامه نمونه های مختلفی از چگونگی استفاده متن واسه بیو اینستاگرام رو بررسی می کنیم که به وسیله شرکتا یا افراد در این محدوده ۱۵۰ کاراکتری جای گرفتن.

قوانین شبکه های اجتماعی

بعضی از حسابا دارای قوانین مخصوص خود در شبکه های اجتماعی هستن. مثلا حساب رسمی مسابقات هاکی روی یخ آمریکا (NHL)، در متن بیو اینستاگرام خود لینکی از قوانین شبکه های اجتماعی رو قرار داده. هرچند این کار باعث مصرف مقادیر خیلی از کاراکترها شده، اما ازنظر اونا یه موضوعِ قانونی مهم تلقی می شه.

یا در این نمونه، کاربران باید واسه دنبال کردن این حساب، باید به سن قانونی رسیده باشن.

حسابای رسمی اینستاگرام

برنده های شناخته شده تر که ممکنه با خطر کپی شدن مواجه شن، به کار گیری حساب رسمی با تیک آبی رو در دستور کار خود قرار میدن. مثلا حساب رسمی شبکه نشنال جئوگرافی با تیک آبی در بیو اینستاگرام خود مبادرت به منتشر کردن یه جمله تقریباً کوتاه واسه جذب مخاطب کرده و درآخر هم لینک سایت خود رو در انتهای بیو قرار داده.

شعار تبلیغاتی (تگ لاین)

برند معتبر نایک که به داشتن اجناس ورزشی باکیفیت مشهوره، از شعار کوتاه خود (Just Do It) در متن بیو اینستاگرام خود استفاده می کنه. تگ لاین با به کار گیری کمترین کلمات ممکن، ویژگی حساب و برند شما رو به مخاطب نشون میده. شمام می تونین از جملات کوتاه خود واسه توصیف کسب وکارتون استفاده کنین.

ورزش

کوتاه نویسی

بعضی از افراد فکر می کنن که کوتاه نویسی یکی از راه های نوشتن متن واسه بیو اینستاگرامه. مثلا حساب دیجی کالا مبادرت به معرفی کوتاه این حساب به عنوان حساب رسمی خود کرده و لینک کانال تلگرام خود رو در بیو اینستاگرام قرار داده. بعضی وقتا، یه بیوی ساده به مخاطب کمک می کنه تا خیلی راحت هدف اون برند واسه انتقال پیام رو فهمیده باشه.

بقیه حسابای شبکه های اجتماعی

یکی دیگه از برنده هایی که به سراغ ساده نویسی رفته گوچی است. این برند هم اینکه با قرار دادن یه ایموجی به مخاطبان خود اعلام می کنه که میشه گوچی رو در اسنپ چت هم دنبال کرد. بقیه برنده ها ممکنه به جای اسنپ چت، نشانی فیس بوک، توییتر یا حساب تلگرام خود رو در بیو اضافه کنن (همونطور که در مثالا بالا دیدیم، دیجی کالا نشانی کانال تلگرام خود رو در متن بیو اینستاگرامش قرار داده).

توانایی خرید از راه اپلیکیشن اینستاگرام

Serena & Lily در بیوی خود از مخاطبان درخواست کرده تا به بخش خرید این حساب در اینستاگرام مراجعه کنن. ازآنجایی که فقط بخش لینک دار اینستاگرام قسمت بیوه، شرکتا می تونن از مشتریان خود درخواست کنن تا واسه دیدن خدمات و دریافت اونا به بخش خرید اینترنتی اینستاگرام مراجعه کنن. البته این بخش فقط واسه بعضی از شرکتای خاص در آمریکا فعاله.

وقتی که شما از این لینک بازدید می کنین، به یه نسخه کپی از حساب اینستاگرام شرکت نامبرده برده میشین؛ اما در این زمان شما می تونین روی تصاویر کلیک کرده و به بخش خرید اون کالا منتقل شید.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیه؟

دنبال کردن لینکا

مثلا حساب اینستاگرام زومیت از کاربرانش می خواد که با کلیک روی لینک موجود در بیو، ترفندهایی واسه استفاده بهتر از گوشی ال جی جی ۶ رو بخونن.

به کار گیری لینک به این روش، ترافیک سایت شما رو زیاد می کنه. زومیت این لینک رو در طور هفته مرتباً به روزرسانی می کنه تا کاربران علاقه مند رو به سایت خود منتقل کنه.

هشتگای مشهور

حسابایی که با به کار گیری محتوای تولید شده به وسیله کاربر در اینستاگرام فعالیت دارن، یه هشتگ معروف رو در بیوی خود قرار میدن. مثلا شرکت Apple (که تازگیا حساب اینستاگرام خود رو راه اندازی کرده)، در متن بیو اینستاگرام خود ار کاربران می خواد که واسه فرستادن عکسای خود از هشتگ ShotoniPhone# استفاده کنن.

کاربران به خاطر مشارکت با این دست حسابا، تنها باید هشتگ مربوطه رو در پست خود بذارن.

انتشار رپورتاژ آگهی به سود سایت شماس؟

لینک دانلود

از اونجایی که لینک سایت از اهمیت بالایی برخورداره، بعضی از حسابا از اون واسه برگشت شما به آخرین خدمات خود استفاده میکردن. مثلا صفحه اینستاگرام اسنپ در متن واسه بیو اینستاگرام، شما رو به دانلود اپلیکیشن خود دعوت می کنه.

به کار گیری ایموجی

بخش بیو می تونه محلی واسه آشنایی با شخصیت شما باشه. بعضی از برنده ها از ایموجیا به خاطر نمایش صفات شخصیتی خود در کنار کلمات استفاده می کنن. در حساب دیرین دیرین این ایموجیا به روشنی میشه دیدشون. بعضی وقتا این تصاویر در نقش یه جمله کوتاه ظاهر شده و درک پیام رو واسه مخاطب ساده تر می کنن.

امکان رابطه با ادمین

بعضی از حسابا (مخصوصا حسابای هنری) تلاش می کنن تا کاربر رو مستقیما با ادمینای خود در رابطه بذارن. با این عمل مخاطبین می تونن به روشی آسون از ادمینا و آثار اونا تشکر کنن. مجله عکاسی این روش رو واسه ایجاد رابطه با کاربر در قسمت متن واسه بیو اینستاگرام خود برگزیده س.

هیچ چیزی ننویسین

اگه شما به اندازه کافی مشهور باشین، احتیاجی به نوشتن متن واسه بیو اینستاگرام خود ندارین.

مثلا حساب کاربری پرویز پرستویی بدون حتی یه کلمه و فقط به واسطه معروفیت ایشون دارای ۲.۲ میلیون دنبال کننده س. با این حال یادتون باشه که شما پرویز پرستویی نیستین! پیشنهاد اکید ما اینه که حتماً یه متن واسه بیو اینستاگرام خود انتخاب کنین تا بقیه بیشتر با شما آشنا شن.

صفحه فرود یا Landing Page چیه؟

جمع بندی

مانند بقیه روش هدف دارای استفاده شده در شبکه های اجتماعی، پیشنهاد ما به شما به کار گیری وسیله تحلیلی حساب اینستاگرام و بررسی ترافیک ارسالی به سایت تونه. از به کار گیری روشای جور واجور در نوشتن متن واسه بیو اینستاگرام نترسین. اونقدر واسه حساب کاربری خود بیو بنویسین که تا در آخر به ساختار موردعلاقه خود برسین.

الان اینستاگرام، محبوب ترین شبکه اجتماعی ما ایرانیاس. این فرصت رو غنیمت بشمارید و با به کار گیری امکانات موجود در اون، کار و کاسبی خود رو گسترش بدین.

شما از کدوم یکی از این روش ها واسه متن بیو اینستاگرام خود استفاده می کنین؟

این مقاله با پشتیبانی سایت منتشر شده. اگه قصد تبلیغات تلگرام و اینستاگرام رو دارین، سایت دیدوگرام میزبان خوبی واسه شماس.

موضوع مرتبطبازاریابی شبکه های اجتماعی

دیدوگرام

تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام

دیدوگرام یه سرویس بازاریابی در شبکه های اجتماعیه که تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام رو واسه شما ساده می کنه. به کمک این سرویس، شما تبلیغاتی منظم تر و موثرتر دارین.