دانلود پایان نامه

تعاریف هزینه­های کیفیت

افراد مختلف یک سازمان راجع به هزینه کیفیت برداشت­های متفاوتی دارند، اغلب آنها هزینه کیفیت را شامل هزینه­های بازرسی و ضایعات می­دانند. اما با شناخت بهتر این مفهوم، هزینه­های قابل توجه دیگری نیز مطرح می­شود (صالح اولیا و شیشه­بری، 1390). در ذیل تعاریف گوناگون هزینه­های کیفیت بیان می­گردد:

بر اساس تعریف ژوزف ژوران (1951)، هزینه­های کیفیت مجموع هزینه­هایی است که در صورت عدم وجود مشکلات کیفیت، حذف می­شوند (سوور و کوارلز، 2007).

هزینه­های کیفیت عبارت است از هزینه مرتبط با کلیه فعالیت­هایی که در یک سازمان به منظور تولید محصول یا خدمات با­کیفیت ایجاد می­شوند. به عبارت دیگر هر هزینه­ای که به خاطر کامل نبودن کیفیت ایجاد شده باشد، هزینه کیفیت است. بنابراین هزینه کیفیت شامل کلیه هزینه­های مربوط به تلاش در جهت تامین رضایت مشتری به علاوه زیان­های ناشی از خطا در رسیدن به اهداف تعیین شده است. در واقع هزینه کیفیت هر گونه هزینه­ای است که اگر کیفیت محصولات و خدمات کامل باشد در شرکت رخ نمی­دهد. هزینه کیفیت بخشی از هزینه­های عملیاتی است که محصول (کالا یا خدمات) بی­کیفیت آنرا ایجاد کرده است (دارابی و فلاحی نژاد، 1388).

در برخی از سازمان­ها، هزینه­های رسیدن به کیفیت مطلوب را معادل هزینه­های کیفیت می­دانند و برخی دیگر هزینه­های عملیاتی واحد کنترل کیفیت (تجهیزات، حقوق و دستمزد و …) را با هزینه­های کیفیت یکسان در نظر می­گیرند. اما کارشناسان و متخصصان کیفیت، هزینه­های کیفیت را با هزینه­هایی که از کیفیت پایین و نامطلوب محصول ناشی می­شود معادل می­دانند (دیل و پلانک، 1381).

طبق تعریف سازمان اروپایی کیفیت[1] هزینه­های کیفیت عامل اصلی برای بکارگیری، شناخت و برطرف کردن ضایعات در مواد یا محصولات بوده و شاخصی برای کیفیت یا سطح کیفیت یک محصول نمی­باشد. آنچه که از این تعریف استنباط می­شود این است که هزینه­های کیفیت، ابزارهای اطلاعاتی برای مدیریت هستند و شاخصی برای خوب یا بد بودن محصول نمی­باشند زیرا به صرف انجام هزینه نمی­توان در مورد خوب یا بد بودن یک محصول قضاوت کرد (دارابی و فلاحی نژاد، 1388).

هزينه­هاي كيفيت مخارجي هستند كه توليد كننده، مصرف كننده و يا جامعه از بابت كيفيت محصول يا خدمات متحمل می­شوند و شامل مخارج مربوط به پيشگيري از بروز عيب، فعالیت­های ارزيابي و خسارت­هاي ناشي از شكست­هاي داخلي و خارجي مي­شود. هزينه­هاي كيفيت همچنين شامل هزينه­هاي تأمين و تضمين كيفيت رضايت بخش و هزينه­هاي زيان­هاي ناشي از عدم كيفيت مطلوب مي­شود (احمدی، 1386).

گریسون (2003) هزینه­های کیفیت را اینگونه تعریف می­کند: هزینه­های کیفیت هزینه­هایی هستند که به علت کیفیت پایین وجود دارند یا احتمال وقوع آنها می­رود. در واقع هزینه کیفیت هزینه عدم تطابق است. هزینه تطابق تمام هزینه­هایی است که برای مطابقت محصول با استانداردها و خواسته­های مشتریان تحمل می­گردد. هزینه عدم تطابق نیز دربرگیرنده تمام هزینه­هایی است که در نتیجه عدم مطابقت محصول با استانداردها و انتظارات مشتریان به شرکت تحمیل می­شود (سوور و کوارلز، 2007).

هزینه­های کیفیت طبق تعریف دیل و پلانک عبارتند از: هزینه­های حصول اطمینان و تضمین کیفیت یا هزینه­هایی که در زمان فقدان کیفیت ایجاد می­گردد. هزینه­هایی که در گروه­هایی از قبیل هزینه­های پیشگیری، هزینه­های ارزیابی، هزینه­های شکست درونی و هزینه­های شکست بیرونی دسته­بندی می­شوند. همچنین در تعریفی دیگر بیان نموده­اند که هزینه­های کیفیت، مخارجی هستند که تولید کننده، مصرف کننده و یا جامعه از بابت کیفیت محصول یا خدمات متحمل می­شوند. و همچنین هزینه­های مرتبط با کیفیت عبارتند از مخارج مربوط به پیشگیری از بروز عیب، فعالیتهای ارزیابی به اضافه خسارات ناشی از شکست­های درونی و برونی (دیل و پلانک، 1381).

در یک تعریف کلی می­توان بیان کرد که:

کل هزینه­های کیفیت= هزینه­های پیشگیری+ هزینه­های ارزیابی+ هزینه­های شکست داخلی+ هزینه­های شکست خارجی (چوپرا و گارگ[2]، 2011).

[1] Eruption Quality Organization

[2] Chopra and Garg

دانلود پایان نامه