امگا ۳ دقیقاً چیست و چه خواصی دارد؟ | طب ایرانی

امگا ۳ دقیقاً چیه و چه خواصی داره؟

این روزا بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از امگا ۳ می شه، اما ممکنه بعضی از خونواده ها هنوز نسبت به نیاز تأمین امگا ۳ از راه تغذیه مناسب اطلاعات کافی نداشته باشن.

امگا ۳ دقیقاً چیه؟
امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب لازمه که در ساختمون بعضی چربیا هست و ویژگیای خاصی داره. این اسیدهای چرب رو به خاطر این لازم نامیده ان که اول اینکهً واسه ادامه زندگی بدن به طور کاملً لازمه و دوم اینکهً چون به وسیله خود بدن آدم قابل تولید نیس، حتماً باید از راه رژیم غذایی با مکملا تأمین شه.

در واقع بدن آدم واسه برطرف کردن نیازای خود به مواد تغذیه ای ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز داره.
اسیدهای چرب از اجزای تشکیل دهنده چربی هاست که بدن قادر به تولید شکلای جور واجور لازم اون نیس و باید از راه ماده غذایی تأمین شه.

این اسید چرب در چه وقتی شناسایی شد؟
اولین تحقیق به سال ۱۹۵۰ و بررسی ای که روی اسکیموها انجام شد، برمیگرده. مطالعه روی خون اسکیموها نشون داد با وجود اون که اسکیموها غذای اصلی خود رو از گوشت حیوانات پرچرب شکاری جفت و جور می کردن، ولی اسیدهای چرب موجود در خون اونا مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگا می شه. در اون چند سال امگا ۳ رو هم معنی با روغن ماهی می دونستن اما اسیدهای چرب امگا ۳ طی ۴۰-۳۰ سال گذشته خوب شناخته شدن و در ۲ دهه گذشته در مورد نقش اونا در سلامت مطالعه های بیشتری انجام شده.

می گن امگا ۳ خواص زیادی داره. این خواص چیستند؟
چربیا در ساختمون سلولی بدن و به خصوص سلولای مغزی شرکت دارن. اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقشای به خصوصی رو اجرا می کنن؛ تحقیقات نشون دادن امگا ۳ اثر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنشای عصبی و افسردگی داره. طوری که اگه روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران گرفتار به میگرن داده شه، در بعضی موارد میگرنشان کنترل می شه.

در بقیه بیماریا چیجوری؟
مطالعه های گذشته نشون دادن، امگا ۳ نه فقط در پیشگیری از بعضی سرطانا و بیماریای قلبی بلکه در کاهش مشکلات شیمی درمانی هم موثره. مصرف امگا ۳ در بیماران گرفتار به سرطان پستون به خصوص مریضایی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرن و دچار اختلالای عصبی هستن و اعصاب دست و پای اونا دچار گزگز و درد شدید می شه، خوبه.

بهترین منابع اسید چرب امگا ۳ شکلای جور واجور ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتون و گردوه. در واقع منبع امگا ۳ در ماهیایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی تعریف می شه
در این بیماران مصرف این اسید چرب تحمل شیمی درمانی رو بالا می بره. هم اینکه امگا ۳ می تونه مشکلات عصبی به وجود اومده به وسیله دیابت رو کم کنه. تحقیقات در مورد اثر امگا ۳ بر ام اس هم در دست انجامه و یافته های موثری هم به دست اومده. طبق بررسیا، مکمل این اسید چرب، پیشرفت ام اس رو از جا در آورد می کنه.

کدوم مواد غذایی امگا ۳ دارن؟
بهترین منابع اسید چرب امگا ۳ شکلای جور واجور ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتون و گردوه. در واقع منبع امگا ۳ در ماهیایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی تعریف می شه.

در گیاهان هم روغنای سویا، آفتابگردان، دانه کتون و گردو، فندق و کنجد شامل امگا ۳ه. علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا ۳ مانند بعضی از نونا، آب میوه ها، روغنا و تخم مرغ مورد پیشنهاد کارشناسان تغذیه س.

زیتون چیجوری؟
زیتون و روغن اون برخلاف باور عموم امگا ۳ قابل توجه ای نداره.

در چه شرایطی لازمه ادما از مکمل امگا ۳ استفاده کنن؟
اگه فردی در هفته ۳ تا ۴ وعده ماهی مصرف نکنه، از یه سالگی به بعد واسه کمک به رشد مغزی و پیشگیری از بسیاری بیماریا مصرف مکمل امگا ۳ یا شربت روغن ماهی براش لازمه. همونجوریکه میدونید، اسید چرب امگا ۶ در تموم روغنای مایع پیدا میشه پس اگه در هفته ۳ تا ۴ بار ماهی نخوریم، تعادل امگا ۳ و امگا ۶ به هم می ریزه.

دوز مکمل چقدر باید باشه؟

دوز مکملای امگا ۳ متفاوت و از ۱۰۰ میلی گرم تا ۰ میلی گرم متغیره. شرکتای تجاری معمولاً مقادیر امگا ۳ رو روی بسته بندی می نویسند ولی بعضی وقتا دکتر از محتوا و دوز باخبر نیس.

هنگام مصرف مکمل امگا ۳ باید نکته ای رو رعایت کرد تا جذب اون زیاد شه؟
بهتره امگا ۳ رو همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد چون مکمل اون یه جور روغنه و همراه غذا بهتر جذب می شه. البته آدمایی که بعد از مصرف اون دچار ضعف در پا می شن، می تونن مکمل رو قبل از خواب مصرف کنن.

ماهی بخور، امگا ۳ نخور!
اگه در سبد غذایی خونواده به طور متوسط ۴-۳ بار در هفته هر بار ۱۲۰-۸۰ گرم ماهی مصرف شه افراد اصلا احتیاجی به مصرف امگا ۳ ندارن، اما اگه ماهی مصرف نمی شه، میشه از مکمل امگا ۳ استفاده کرد.  مقدار مکمل مصرفی در دوز غیر درمانی یه گرم و در دوز درمانی ۳ گرم در روزه. مکمل امگا ۳ باید زیر نظر دکتر و بعد از انجام آزمایشای لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن تجویز شه. می گیم زیر نظر دکتر چون مصرف خودسرانه این مکمل آسیب داره.

وقتی مکمل امگا ۳ بیشتر از مقدار لازم مصرف می شه، چون یه نوع اسید چربه، با اسید چرب امگا ۶ که واسه کارکرد بینایی و مغزی لازمه، رقابت می کنه و اندازه جذب اونو پایین می آورد. از طرف دیگه، وقتی امگا ۳ به طور خالص در برنامه غذایی گذاشته می شه، کلسترول که واسه غشای سلولای بدن لازمه، کم میشه و اتحاد غشاهای سلولی از بین میره.

در دوره های خاصی مثل بارداری یا شیردهی هم مصرف مقادیر بالای امگا ۳ می تونه خطرساز باشه. افزایش زیادتر از اندازه امگا ۳ در بدن پاسخای سیستم ایمنی رو از جا در آورد و واکنشای دفاعی مثل جواب به میکروبا رو ضعیف می کنه. حتی می تونه تری گلیسیرید خون رو به عنوان تأمین کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین تر آورد و فرد رو دچار کمبود انرژی کنه. هم اینکه، اضافه دریافت اون در بدن اکسید می شه و بعد از اکسیداسیون به بافتای جور واجور از جمله عروق و حتی کبد آسیب میرسونه و می تونه کبد چرب بسازه.

امگا ۳ ممنوع!
با همه خواص مفیدی که مصرف امگا ۳ داره، اما واسه بعضی هم مضره. افراد دچار مشکلات خونی، کسائی که پوستشون خیلی راحت دچار کوفتگی و کبودی می شه، کسائی که از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین یا وارفارین استفاده می کنن، آدمایی که به غذاهای دریایی حساسیت دارن و آدمایی که فشار خون خیلی بالا و کنترل نشده دارن، نباید امگا ۳ مصرف کنن. مصرف دوز بالای امگا ۳ سیستم ایمنی بدن رو سرکوب می کنه پس کسائی که سیستم ایمنی بدنشون ضعیفه نباید ازش استفاده کنن.

امگا ۳ علیه بیماریا
مصرف امگا ۳ در واقع می تونه واسه گرفتار نشدن به یه سری از بیماریا به درد بخور باشه که بعضی از این موارد رو تقدیم حضوتون می کنیم.

* اولین و مهم ترین تأثیری که امگا ۳ به اون معروف شده، نقش اون در پیشگیری از بیماریای قلبی عروقی است.

* رژیم غذایی پر از امگا ۳ مانع خشکی و ریزش مو می شه.

* به گفته پزشکان، سالمندان واسه پیشگیری از فراموشی غذاهای شامل امگا ۳ مصرف کنن.

* امگا ۳ باعث بهتر شدن خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شه. یافته های تحقیقات نشون میده آدمایی که اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ در خون اونا کمه، نسبت به بقیه رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی تری دارن و دارای علائم ناچیز افسردگی هستن، در عین حال آدمایی که اسیدهای امگا ۳ بیشتری در خون خود دارن، سازگارترند.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *